Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60
Volvo S60

Her er Volvos nye S60

Volvo S60 debuterer offisielt på Genève-utstillingen den 2. mars. Her får du informasjon og mange bilder.

Publisert Sist oppdatert

Basert på bildene ser det ut som bilen får et sportslig og elegant utseende, og Volvo lover at kjøreegenskapene er like dynamiske. Ja, bedre enn i noen annen Volvo hittil, sier Volvo-sjef Stephen Odell. Og han legger til at ny teknologi hjelper deg å bli både en bedre og en sikrere sjåfør.

Han medgir til at konkurransen i dette segmentet er steintøff, med kunder som vet akkurat hva de er ute etter. Derfor har Volvo vektlagt sportslige linjer og dynamiske kjøreegenskaper. I tillegg et interiør inspirert av skandinavisk design.

- Suksess i dette segmentet betyr mye for vårt image, og vi er overbevist om at nye S60 blir en av de tøffeste utfordrerne i klassen, sier Odell.

Skreddersydd

Bilen har en tydeligere coupé-profil enn sin forgjenger, med en C-stolpe som strekker seg nesten til baklyktene.

Nye S60 kan bestilles med to forskjellige chassis. For Europa er et nytt dynamisk oppsett standard, mens de fleste markeder i Nord-Amerika og Asia foretrekker et mer komfortabelt oppsett.

Alle modeller kan leveres med selvjusterende Four-C aktivt chassis som tilpasser bilen til kjørestil og underlag. Toppmodellen, T6, leveres med drift på alle fire hjul, og dette kan også leveres som tilleggsutstyr til D5-modellene.

S60 er utstyrt med en nyutviklet stabilitets- og traksjonskontroll – DTSC – som slår inn tidligere og med større presisjon takket være en ny sensor som oppdager krenging. I kurver bremser systemet det innerste hjulet mens det ytre hjulet ruller raskere. Dette reduserer understyringen og gjør at kurvene kan forseres mer effektivt.

Sikrere for fotgjengere

Et system med betegnelse Pedestrian Detection oppdager fotgjenger som er i ferd med å krysse kjørebanen. Det varsler sjåføren om faren, og om han ikke reagerer i tide kan systemet stoppe bilen helt. Ved hastigheter inntil 35 km/t kan sammenstøt da unngås, ved høyere hastigheter reduseres skadeomfanget betydelig ved at farten reduseres mest mulig.

City Safety er også standard i nye S60. Systemet bremser bilen automatisk dersom den forankjørende plutselig bremser eller stopper uten at S60-føreren reagerer. Systemet er aktivt i hastigheter på inntil 30 km/t.

Kraftpakker

Nye S60 blir tilgjengelig med et antall bensin- og dieselmotorer med hk-spenn fra en 115-hesters DRIVe-versjon til T6 med 304 hk. T6 har et slagvolum på tre liter og et dreiemoment på 400 Nm. Den akselererer til 100 i løpet av 6,5 sekunder og har en potensiell toppfart på 250 km/t.

Den nye 2,0 GTDi med direkteinnsprøytet bensinmotor byr på 203 hk og 300 Nm allerede ved 1750 o/min. Her er akstiden 7,7 sekunder og toppfarten 235 km/t.

Her ser du hvilke motorer du kan velge mellom når nye S60 kommer på markedet på sensommeren, og hvilke som fases inn på et noe senere tidspunkt.

Motorer ved produksjonsstart:

BensinVolumKonfig.EffektDreiemomentT63.06-syl rekke304 hk440 Nm2.0T2.04-syl rekke203 hk300 Nm

Diesel VolumKonfig.EffektDreiemomentD52.45-syl rekke205 hk420 NmD32.05-syl rekke163 hk400 Nm

Nye motorer innen et år:

Bensin:VolumKonfig.EffektDreiemomentT52.04-syl rekke240 hk320 NmT41.64 syl rekke180 hk240 NmT31.64-syl rekke150 hk240 Nm

Diesel: VolumKonfig.EffektDreiemoment1.6 D DRIVe1.64-syl rekke115 hk270 Nm

Powered by Labrador CMS