-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Dieselbomben Golf GTD
Her er et nytt alternativ som kombinerer muskler med lave utslipp. Møt Golf GTD.
Det er bilutstillingen i Leipzig som åpner til helgen som får gleden av å presentere denne verdensnyheten fra Wolfsburg. Her får du 170 hester der GTI byr på 210. Til gjengjeld er maks dreiemoment 350 Nm i området 1750 – 2500 o/min, der GTI byr på 280 Nm ved 1700 – 5200.
Dermed øker akstiden fra 6,9 til 8,1 sekunder, men til gjengjeld kan du glede deg over et snittforbruk på bare 0,53 liter på mila (GTI: 0,73), tilsvarende et CO2-utslipp på 139 g/km. Det er ekstremt for en bil med så mye krefter og vil slå positivt ut med hensyn til norske avgifter. En potensiell toppfart på 222 km/t burde dekke behovet for de fleste.
Milsluker
Som hos GTI er 6-trinns manuell gearkasse standard, men mange vil nok legge til noen tusenlapper for å få den utstyrt med 6-trinns DSG-kasse. I så fall stiger forbruk og utslipp litt, til hhv. 0,56 l/mil og 147 g/km. Det betyr likevel at du kan kjøre nærmere 100 mil på en 55-liters tank.
Som GTI er GTD utstyrt med sportschassis, og den står på 17-tommers spesialfelger. Eksteriøret har detaljer som indikerer at dette er den sprekeste Golf med dieselmotor. Grill, frontfanger og lykter er identiske med delene du finner på GTI. De røde horisontale stripene i grillen på GTI, er imidlertid forkrommede på GTD.
Hekken er utstyrt med en modifisert diffuser og det sitter doble, forkrommede eksosrør nederst på venstre side (GTI har et på hver side).
Bra lyd
Å få til sporty lyd har vært en utfordring på dieselbiler, men med den nye common rail-motoren i GTD lover VW oss nye tider. Ved å montere en spesiell lydgenerator, fintuner ingeniørene lydbildet akkurat slik de ønsker – både utenfor og inne i bilen.
Interiøret viser også en sportslig side gjennom sportsseter med god sidestøtte, et 3-ekers ratt med flat bunn samt lær med sømmer i kontrastfarge på håndbrekk og gearspak. Igjen skiller den seg fra GTI ved å bruke grått i stedet for rødt som kontrastfarge.
Standardutstyret innbefatter sort taktrekk, spesielle interiørdetaljer, syv kollisjonsputer, automatisk klimaanlegg, ESP, en vinterpakke som holder vinduer og lykter rene i kulda. Men mest spesielt er selvsagt den nye 170-hesters common rail motoren som for første gang brukes i en Golf.
Gof GTD er på plass i Norge til sommeren. Prisen er kr 367.040 med manuelt gear og 20.000 kroner mer med DSG-kasse. Dermed blir den vesentlig rimeligere enn Golf GTI som koster hhv. kr 442.770 med manuelt gear og kr 457.770 med DSG.