Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus GS 450h
Foto:Stein Pettersen

Elektrisk sjokkbehandling

Lexus GS 450h kommer ikke til å redde jorden – men den demonstrerer at hybridteknologi har noe for seg.

Publisert Sist oppdatert

Det er ingen grunn til å la seg lure av fiks markedsføring og tro at GS 450h er en spesielt miljøvennlig bil. Riktignok byr den på betydelig hyggeligere tall for CO2-utslippene enn de mest nærliggende konkurrentene, men du kan trygt la miljøvernbuttonen bli liggende i skuffen.

I praksis slipper nemlig en GS 450h ut mer CO2 enn de fleste vanlige familiebiler som Volkswagen Passat eller Ford Mondeo. Men da snakker vi om en nesten to tonn tung luksusbil som holder følge med verstingene blant konkurrentene.

Bra gjort bedre

450h er en videreutvikling av GS 300. En tradisjonell bensinbil som bød opp konkurrentene fra Mercedes-Benz, Audi og BMW til dans uten å se beskjemmet ned i gulvet.

I hybridversjonen av er det en V6-bensinmotor på 296 hester og en elektromotor som yter 200 hester. Nå kan du riktignok ikke utnytte begge motorenes effekt maksimalt samtidig, men de 339 hestene som GS 450h byr på fremstår som mer enn tilstrekkelig.

I prestasjonskolonnen betyr det at du kan notere at 0-100 går unna på 5,9 sekunder og at toppfarten er begrenset til 250 km/t. Det er nøyaktig like raskt som en relevant konkurrent som Audi A6 med 4,2-liters V8er.

Hakket mer interessant er det kanskje, om ikke for alle, at mens Audien i følge EU-normen skal drikke 1,02 liter per mil, klarer Lexusen seg med 0,79 liter på samme distansen.

Ser du på forbruket inne i byen, blir forskjellen betydelig større – da kan nemlig Lexusen utnytte sin fordel av elektromotoren. Mens forbruket stiger til 0,95 for hybridbilen, forlanger V8eren 1,48. Det utgjør et CO2-utslipp på 227 mot 353 gram per kilometer.

Det tallene ikke forteller

Det man ikke kan fortelle med tall, er det effekten elektromotoren gir i praksis.

I motsetning til en bensinmotor, som ikke leverer makismalt av krefter før den når et visst turtall, har elektromotoren fullt trykk fra null.

Både ut av lyskryssene og, ikke minst, ved forbikjøringer, er det nesten som å kjenne det gamle trykket man hadde i tidlige turbomotorer når de passerte riktig turtall – men det skjer i samme øyeblikk som du gir gass. Det er nesten noe bilspillaktig over det hele.

Til tross for at dette først og fremst er en komfortabel luksussedan og ikke noen sportsbil, er det vanskelig å gå lei av det utrolige skyvet som er i den to tonn tunge bilen. Den trinnløse gearkassen bidrar også til at kreftene virker nesten uendelige.

Komfort med en touch av sport

Bakhjulstrekk og mengder av krefter, gjør at GS 450 leverer det som har blitt et kjennetegn for Lexus. Den er komfortabelt og stille, samtidig som det er en bil som er morsom å kjøre.

Kjøreegenskapene hjelpes frem av avansert hjuloppheng kombinert med justerbare dempere som styres ved hjelp av en knapp hos føreren.

I tillegg kommer en rekke med elektronikk som kan få det til å gå i stokk for selv den mest erfarne forkortelsesstokker.

Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) kaller Lexus systemet som syr sammen forskjellige elektroniske hjelpesystem for styring, bremser og stabilitet til noe som gjør at du skal gjøre skikkelig dumme ting for å gjøre deg helt bort. Likevel skal man ikke glemme at to tonn bil utløser en rekke fysiske lover som selv ikke japanske ingeniører kan gjøre noe med.

Når man har funnet plassen i førersetet, er det først og fremst en følelse av å ikke ville forlate det igjen som er mest påtrengende. Man griper seg selv i å lure på om man ikke har et ærend i Stockholm eller München for den saks skyld.

Baksiden

Det er selvsagt noen negative ting - også med Lexus GS 450h.

Ulempen med elektromotoren er at den trenger batteri.

Det gjør at bagasjerommet blir redusert fra GS300 sine 430 liter til 330. Sammenligner du med en Audi A6 har den 546 liter. Dessuten har du ikke noen mulighet til å slå ned baksetene i Lexusen for å få plass til litt ekstra.

Batteriet har også gjort at bensintanken er mindre på 450h enn det den er på lillebror GS 300. Det betyr at rekkevidden ikke blir like imponerende – men for vanlig kjøring i norske hastigheter, er det ikke noe stort problem.

Tøffe konkurrenter

GS 450h fremstår som et av de absolutt mest tiltalende alternativene til de tyske konkurrentene.

Skal man ha ytelser som tilsvarer hybridkreftene i GS 450h, må du opp på toppnivået for BMW 5-serie eller Audi A6. Da snakker vi om store og ganske tørste bensinmotorer.

Selvsagt har de tyske statuskonkurrentene dieselmotorer som byr på driftskostnader som ligger ned mot GS 450, men det er fortsatt litt forskjell på diesel og bensin i biler i denne klassen.

En annen ting som gjør at Lexus skiller seg ut, er utstyrsnivået. Det finnes nemlig tre utstyrsnivåer for GS 450h.

Det er Comfort som koster 975.000 – da er faktisk navigasjon eneste mulige ekstrautstyr. Går du opp til en Luxury koster denne 1.045.000 og en Sport koster rett over 1,1 millioner. Men da er det utelukkende soltak til 9.500 som står på ekstrautstyrslista.

Så er du uberørt av finanskrisen, og ute etter en luksussedan i millionklassen, så er det absolutt verdt å legge inn GS 450h på listen over biler du må ut å kjøre.

Bare husk å ta med pass – det kan hende turen blir lenger enn du hadde tenkt.

Powered by Labrador CMS