-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
El-Smart til samlebåndet
I fjor høst kunne vi fortelle at Daimler hadde besluttet å sette en elektrisk utgave av Smart ForTwo i begrenset produksjon. Nå er den litt nærmere.
Det har vært feltforsøk med elektriske Smarter i et par store byer. Først ut var London og Berlin, og så bra har testingen gått, at nå starter serieproduksjonen – om enn i svært begrenset omfang.
Andre generasjon Smart ed vil i tillegg til London og Roma, også delta i prosjekter i Roma, Milano og Paris. Det samme gjelder utvalgte byer i USA.
Utstyrt med Litium-ion batteri vil andre generasjon Smart ed ha større rekkevidde, kortere oppladningstid og bedre kjøreegenskaper. Men håndfaste data vil de foreløpig ikke oppgi, så vi må nok smøre oss med mer tålmodighet. Skjønt tålmodighet er vel ikke noe ukjent begrep for norske elbilkunder heller.
I England ble det i desember 2007 igangsatt et prosjekt hvor 100 elektriske Smarter leases ut i fire år med en prislapp på €375 per måned. Om leieprisen høres stiv ut, så er driftskostnadene svært beskjedne – tilsvarende 0,09 liter på mila.
Elmotoren på 30 kW sørger for 0 – 30 mp/h (48 km/t) på 6,5 sekunder og en toppfart på 96 km/t. Det burde dekke behovet for bykjøring så lenge rekkevidden er akseptabel, men den og oppladingstiden får vi altså ikke vite noe mer om i denne omgangen.