-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tokyo Motor Show: Miljø i fokus
Tokyo – Alle er grønne og skal redde verden. Japansk bilindustri har bestemt seg for å bli best på miljøbiler.
Og de mener alvor – det viser bilutstillingen i Tokyo. Men blant de mange grønne – er det også sportsbiler, SUVer og annet på 1 – 2 – 3 – 4 – 6 hjul.
For to år siden var hele verden samlet på bilutstillingen i Tokyo. Selv koreanske og kinesiske produsenter prøvde å gjøre seg lekre. Men i år er utstillingen blitt ren japansk.
Bare tre utlendinger har ministands – så det er japansk for alle pengene. Og de japanske produsentene har gjort en dugnad for å brette seg ut – fylle haller og vise verden at japansk bilindustri leder utviklingen.
Messen er en manifestasjon som med all tydelighet viser at ingen skal konkurrere med japanske produsenter på miljøbiler.
Ikke underlig – for er det noen som går foran, så er det japanske myndigheter som både setter krav, tilrettelegger og ikke minst gir store insentivs til de som kan selge biler som forurenser mindre. Og ikke minst - bruker mindre drivstoff.
Kanskje ikke så rart når man vet at Japan importerer alt de trenger av olje.
HER ER ALLE NYHETENE FRA TOKYO
Hva er det så japanerne planlegger for fremtiden?
• Elektriske biler:
Alle har dem produksjonsklare. I Japan er det etablert ladestasjoner, og det eneste problemet er at elbiler med litiumbatterier er rådyre. Nissan lover på tro og ære at i 2010 skal de ikke bare komme med én elektrisk bil – men flere.
• Hybrid med plugg-inn:
De er klare for produksjon og ”alle har dem”. Fortsatt sliter mange med en del patenter Toyota har på hybridløsninger.
• Små bensingjerrige motorer:
Tresylindrede kommer i alle småbiler. Det vil føre til redusert forbruk.
• Fra India:
Japanske produsenter legger småbilproduksjonen til land som India, Kina og Thailand. Neste versjon av Micra vil ikke bli produsert i England, men i India.
HER ER ALLE NYHETENE FRA TOKYO
Men årets Tokyo-messe er på ingen måte bare grønn. Det står også muskelbiler her. Men nye SUVer er det betydelig lengre mellom enn for to og fire år siden. Det er knapt en eneste ny SUV eller jeep-lignende modell.
Skal det være firehjulstrekk, skal bilene være kompakte som den nye Mitsubishi mini-Outlander og Nissan Qazana som kommer neste år. Men denne stiller ikke Mitsubishi ut i Tokyo, bare den samme konseptbilen som sto i Frankfurt tidligere i høst.
De har med en forlenget versjon av Mitsubishi Colt – men den vil i følge direktør Bernt Jessen i MMC Norge ikke komme til Europa.
Ny Celica med hjelp fra Subaru
Det gjør derimot en helt ny Toyota Celica som vises i Tokyo under navnet FT86. Bilen viser samarbeidet som har tvunget seg fram mellom produsenter.
Boxermotoren kommer fra Subaru og yter 200 hk. Og bilen har bakhjulstrekk og skal lanseres i Europa i 2010. Det blir Europa-premiere på bilutstillingen i Genève som arrangeres de første dagene av mars 2010. Og er det noe nye Celica ikke er – så er ”grønn”.
Endret Alto med miniutslipp
Det er derimot en oppgradert versjon av Suzuki Alto som eksklusivt blir produsert i India. Bilen er en tvilling av Nissan Pixo – og den oppgraderte versjonen av Alto vil komme i salg i Norge.
Her har vi en fireseter med fem dører og en 3-sylindret bensinmotor med et utslipp på 103 gram CO2. Med start/stopp system er den nede på 95 gram. Om noen kan kalle seg ”avgiftsvinner”, så er det minibilene med minimotorer fra Nissan og Suzuki.
Tokyo Motor Show arrangeres hvert annet år. Seniorreporter Knut Moberg d.e. er på plass, slik han har vært på alle utstillinger i Japan siden 1975.
HER ER ALLE NYHETENE FRA TOKYO