KTM X-Bow ankommer Oslo
Foto: Jan-Erik Bengtson
KTM X-Bow
Foto: Terje Ringen
KTM X-Bow
Foto: Terje Ringen
KTM X-Bow
Foto: Terje Ringen
KTM X-Bow
Foto: Terje Ringen
KTM X-Bow
Foto: Terje Ringen
KTM X-Bow
Foto: Terje Ringen
KTM X-Bow
Foto: Terje Ringen
KTM X-Bow
Foto: Terje Ringen
KTM X-Bow
Foto: Terje Ringen
KTM X-Bow
Foto: Terje Ringen
KTM X-Bow
Foto: Terje Ringen
KTM X-Bow ankommer Oslo
Foto: Knut Skallerud
KTM X-Bow ankommer Oslo
Foto: Knut Skallerud
KTM X-Bow ankommer Oslo
Foto: Knut Skallerud
KTM X-Bow ankommer Oslo
Foto: Knut Skallerud
KTM X-Bow ankommer Oslo
Foto: Knut Skallerud
KTM X-Bow ankommer Oslo
Foto: Knut Skallerud
KTM X-Bow ankommer Oslo
Foto: Knut Skallerud
KTM X-Bow ankommer Oslo
Foto: Knut Skallerud
KTM X-Bow ankommer Oslo
Foto: Knut Skallerud
KTM X-Bow ankommer Oslo
Foto: Knut Skallerud
KTM X-Bow ankommer Oslo
Foto: Knut Skallerud
KTM X-Bow ankommer Oslo
Foto: Knut Skallerud
KTM X-Bow ankommer Oslo
Foto: Knut Skallerud
KTM X-Bow ankommer Oslo
Foto: Knut Skallerud
KTM X-Bow ankommer Oslo
Foto: Knut Skallerud
KTM X-Bow ankommer Oslo
Foto: Knut Skallerud

Første X-Bow til Norge

Naken sykkel har vært et begrep siden Ducati lanserte Monster. Når vi snakker fire hjul kan det vanskelig bli naknere enn KTM X-Bow. Vi tok imot den første som kom til Norge.

Publisert Sist oppdatert

De som følger med i BIL og på BilNorge vil vite at vi har sans for kjøretøy som er skrelt ned til det minimaleste. Det siste beviset på begeistringen finner du i siste utgave av BIL der vi kjører en skrapa Morgan i vinternatten.

Her er noe av det vi har skrevet om X-Bow tidligere

Nå kan du snart vente enda mer begeistring. En KTM X-Bow venter i kulissene, på piggdekk som ikke helt tilsvarer standard-dimensjonene, så kanskje vi kan vente oss enda mer overstyring i denne norske spesialversjonen.

Vi snakker jo tross alt langt over 200 hester ut gjennom bakhjulene, og vi snakker mer enn 60 prosent av vekten over de samme bakhjulene.

I gode gamle dager hadde dette i hvert fall vært det samme som overstyring av interessante dimensjoner, men her snakker vi også om en bil der GianPaolo Dallara har utviklet chassiset. Ingen i verden har vel bygget så mange racerbiler som han.

Fra to til fire hjul

KTM – motorsykkelprodusenten som sørger for at Pål Anders Ullevålseter konkurrerer i toppen i Dakar Rally - har altså satt sitt vanvittige prosjekt i produksjon, og nå er det til salgs. Også i Norge.

Og importøren, Bengtson Autosalg på Lørenskog, fikk sitt første eksemplar levert med Kiel-ferga i dag tidlig – etter en hårreisende (bokstavlig talt) tur gjennom et gjennomstormet Sentral-Europa. Vi var selvsagt til stede for å dokumentere begivenheten.

Denne utgaven er spekka opp fra front til hekk, og med et understell som er ren racing, slik at her snakker vi om 1.250.000 kroner. Men ellers starter basis-utgaven av X-Bow på ca. 850.000 kroner.

Den ser kanskje ikke ut som en million før du går den nærmere etter i sømmene. Bleeding edge teknologi og materialer, kjærlighet i alle detaljer, og, ikke minst, en fytterakkern-faktor som er vanskelig å finne andre steder.

Dessuten gir den jo et fantastisk inntrykk av å være fullstendig asosial.

Særpreget

Det skulle ikke forundre oss om det finnes kunder for fem slike biler i Norge i år. Det er så sprøtt at det overhodet ikke finnes konkurrenter.

Ikke en gang en Ariel Atom har det ekstra lille tillegget av en komplett loco Batman som denne bilen har. Og samtidig er den eminent kjørbar. Jeg har kjørt den på Champs Elyssées i 13 km/t - den er helt grei å bruke frem og tilbake til melkebutikken.

På travbanen

Denne første modellen ble vist frem på Bjerke i forbindelse med prologen til Rally Norway torsdag kveld. Etter det skal den kjøres inn før vi skal vise den på vår stand på Automessen på Lillestrøm fra 25/2 til 1/3.

Der er du velkommen inn for å ta bilen i nærmere øyesyn. Messen er en åpen fagmesse for bilbransjen så du må registrere deg ved inngangen. Bilen står på standen til vårt søsterblad MotorBransjen på stand nr C02-02.

Etter utstillingen skal bilen ta litt ferie før snøen er måkt av Vålerbanen, og den store presentasjonen skal finne sted. Da skal både potensielle kunder og presse få lov til å bli nærmere kjent med denne bomben. Men det skulle ikke forundre oss mye om ikke vi skal greie å formilde noen flere kjøreinntrykk før den tid.

Dette må jo være den beste østerrikske musikken siden Sound of Music.

Powered by Labrador CMS