-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Glimt av Renaults fremtid
Renault var sammen med alliansepartner Nissan blant dem som først tok elbiler på alvor. Når denne kommer på markedet, får Volkswagen en reell utfordrer.
Den tidligere sjefen for Renault-Nissan alliansen, Carlos Ghosn, var tidlig ute med å proklamere at hans selskaper skulle bygge opp til en produksjonskapasitet på en million elbiler årlig.
Begge selskaper har ligget høyt på den norske salgsstatistikken for elbiler, Nissan med sin Leaf og Renault med sin Zoe.
Men nå hardner konkurransen til etter hvert som EU skjerper utslippskravene, og dermed kommer «alle» store selskaper med elbiler i varierende omfang.
Men Renault-Nissan har ikke tenkt å gi fra seg forspranget de har opparbeidet seg gjennom årene. De legger nå opp til en meget aggressiv produktoffensiv basert på en ny, dedikert elbilplattform med betegnelse CMF-EV.
Først ut blir trolig Nissan Ariya – en crossover som kommer på markedet i løpet av andre halvår, men det drøyer neppe lenge før vi også får se den neste som blir årets viktigste nyhet fra Renault.
Vi fikk en forsmak gjennom konseptbilen Megane eVision i oktober, og nå har vår illustratør laget renderinger som trolig ligger tett opptil det endelige designet. Han har sågar laget en illustrasjon av interiøret som jeg føler meg trygg på vil treffe meget godt.
Renault elektriske Megane blir en direkte utfordrer til Volkswagen ID.3 og får et rommelig interiør på tross av relativt beskjedne ytre mål, ikke minst takket være en strukket akselavstand.
Slik den ble vist som konsept hadde bilen en motor på 217 hk på forakselen, mens en 60 kWt batteripakke skulle gi energi nok til en kjørelengde på rundt 450 kilometer. Den fleksible plattformen gir rom for andre batteripakker samt mulighet for firehjulsdrift.
– Takket være den nye CMF-EV plattformen har vi vært i stand til å bryte normene for størrelse, bruk, design og ikke minst energieffektivitet. Vi har utnyttet potensialet til den nye elektriske plattformen til å gjenskape den klassiske kombi-kupeen, men i en helt ny drakt, sa Renaults nye toppsjef, Luca de Meo da han avduket konseptet i oktober.
– Med en lengde på 421 cm og det tynneste batteriet på markedet, gir bilen en plassutnyttelse som et fullverdig kjøretøy i C-segmentet. Vi har forvandlet vår 25-årige bestselger til en fremtidsbil. Og dette er bare begynnelsen, en helt ny generasjon av innovasjonsfylte elbiler er på vei, la han til.
I tillegg til elbilen vil Megane fortsatt tilbys med bensin- og dieselmotorer, og den er nylig presentert som ladbar hybrid på det norske markedet – en gunstig priset familiebil som også vil blir videreført.
Renault viste fremtidsvisjonen Morphoz for et år siden, og også denne har vår illustratør sett for seg i produksjonsdrakt. En spennende tanke bak Morphoz er at den kan tilbys med mulighet for leie av ekstra batteri for lange turer.
Renaultsjef Luca de Meo har lovet 24 nye modeller innen 2025, hvorav ti batterielektriske. Som eksempel på noe retromoderne har Renault vist en konseptbil som skal lede tankene til klassiske Renault 5, også den i elbilutgave.
Og nok en gang har vår illustratør sett for seg det endelige produktet som du finner i bildegalleriet under saken.
Det er interessant å registrere at Norge med sin aggressive elbilpolitikk har gått opp et spor som en rekke andre land nå følger og som bilprodusentene tar på alvor.