-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
På vei inn i framtiden - del 2
Lang rekkevidde kontra skiboks på taket, er ikke en uvesentlig problemstilling i valget mellom Volkswagen ID.3 og Peugeot e-2008.
BILLIGERE
ID.3 i rimeligste versjon koster drøyt 40.000 kroner mer enn e-2008. Legg panoramasoltak som kan åpnes til prisen på toppversjonen (GT) av e-2008, og mål den mot mellommodellen ID.3 Plus, og prisforskjellen er fortsatt den samme i Peugeots favør.
Men det blir uforskammet å sammenlikne direkte, for ID.3 har større batteri, klart bedre rekkevidde og mer effekt, som gjør den kjappere ved forbikjøringer.
204 hk mot 136 hk høres ut som betydelig, og er jo det, men husk at ID.3 trekker på 264 kg mer bilvekt enn e-2008, til tross for at bilen både er kortere og batteriet ikke lagrer mer enn 12 kWt ekstra energi.
BEDRE REKKEVIDDE
Peugeot oppgir 50 kWt som brutto batterikapasitet, som skal holde til 320 kilometer med 15,6 kWt i oppgitt energiforbruk. ID.3 klarer med litt lavere forbruk (14,5 kWt) 420 km fordi batteriet lagrer inntil 62 kWt hvor 58 kWt står til netto disposisjon. Hva som vil være nok praktisk rekkevidde når vinterkulda siger på, må være opp til den enkelte bruker å finne ut av.
Begge oppgir maksimal DC ladefart til 100 kW. Også her vinner ID.3, ettersom vi ladet batteriet på Grønn Kontakts 150 kW-lader i Notodden fra 15 til 87 prosent på akkurat 40 minutter med 88,6 kW som høyeste ladefart. Det 40 minutter lange ladestoppet ga nok energi til å nå Haugesund 331 kilometer unna uten å lade mer. Dette ville ikke vært mulig med Peugeot, hvor ladefarten aldri kom over 75,4 kW under identiske forhold, og ladefarten på 87 prosent var helt nede i 11,0 kW etter at bilen midtveis i ladingen koblet fra laderen, slik at hele prosessen måtte restartes.
Akkurat det siste, tillegger vi liten vekt. Elbilene befinner seg fortsatt i en utviklingsfase og ladeteknologien likeså. Eksempelvis krasjet ID.3 en 150 kW lynlader, slik at vi måtte ha telefonassistanse fra ladeleverandøren for å få den til å slippe i ladekontakten. Laderen lot seg ikke fjernstarte etterpå.
LEKEN
Hvem kjører best av de to? Her er det heller ingen tvil: ID.3. Kombinasjonen av motorkraft og drift bak gir ganske mye BMW i3/Tesla Model 3-følelse, og dess mer krevende vei, jo morsommere kjører ID.3.
Vinterdekk med myk, nordisk gummiblanding må ta mye av skylden for at e-2008 ikke oppførte seg like lekent som ID.3, men den er heller ikke like kjapp i avtrekkeren som tyskeren. På fransk vis vektlegger Peugeot komfort mer enn sportslighet, uten at verken e-2008 eller ID.3 framstår som utpreget komfortable over skarpe fartshumper og på hullete vei.
ID.3 sliter med mer hjulstøy enn e-2008.
– Det er ikke på langt nær så mye dekkstøy på vår e-Golf, fortsatte min kollega og testmakker.
HARD PLAST.
Altfor mye hard og simpel plast på dashbordflater som i en billig PC, trekker helt klart ned. Akkurat dette med plastkvalitetsopplevelsen fikk meg til å minnes lanseringene av VW Passat, Golf og Polo mer enn 45 år tilbake. Også den gang la Volkswagen pengene i annet enn opplevd, visuell interiørkvalitet. Men setene den gang var svært gode å sitte i – akkurat som de er i ID.3.
Peugeot e-2008 byr innvendig på materialer det er godt å ta på, som gjør det lettere å glemme den kortere rekkevidden og mangelen på posekroker i bagasjerommet som medførte at epler rullet rundt i hele bagasjerommet etter et kjapt besøk i nærbutikken.
ID.3 slår e-2008 på lys. Alt annet oppleves gammeldags i møte med LED Matrix, som ID.3 Plus leveres med. ID.3 regulerer også farten etter fartsskiltene, og tar bilen ned i fart i svinger og rundkjøringer når kjøreruten først er lagt inn.
I testen holder det altså ikke med bøtter av sjarm og lavere pris for e-2008. Iskalde ID.3 vinner, men ikke overlegent, ved at den vender bilhistorien ryggen og møter morgendagen som teknologioptimist.
LES VIDERE:
- Innledning
- Peugeot e-2008
- Volkswagen ID.3
- Testdata og konklusjon
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.