Zeekr med ny Shooting Brake

Nå er Zeekr på plass i Norge, og vi kan vente en jevn strøm av nyheter. I dag er det deres andre Shooting Brake modell som vises.

001 er den modellen som i første rekke pushes i Norge (pushes? Så langt i år er det nyregistrert fire av dem!) Det er også den første fra Zeekr som har fått en avlegger i form av en shooting brake. 001 FR heter den.

007 GT

Zeekr 007 er litt over et år gammel, som 4,9 meter lang havner den midt i det mest vitale segmentet i Kina, og har nå fått en avlegger: 007 GT.

I Kina skal den på markedet i løpet av andre kvartal, og jeg kan ikke tro annet enn at den er i Norge etter sommerferien.

Denne møter nesten alle de vanlige SUV-kravene, men den er litt flatere – litt mer Gran Turismo. Men til gjengjeld har den skikkelig takrails som gir inntrykk av at her har vi et skikkelig pakkesel når den ikke har på seg smoking-attituden.

Den har akkurat den samme Range-Rover type panseret og har tatt med seg lysfronten i full bredde fra sedan-varianten. Luftinntakene på siden foran, får den til å se enda lavere og bredere ut.

Zeekr 007 GT.

Design fra Göteborg

Tiltalende på bildene i hvert fall, og hele designen kommer fra Göteborg. Siden designspråk visstnok MÅ ha et navn nå, er dette døpt til «Hidden Energy».

Svære vinduer i profilen – her begynner fellesskapet med stasjonsvogner å gjøre seg gjeldende. Skjulte dørhåndtak gjør også noe for hele bildet. Det samme inntrykket får du bakfra. Full bredde på femte-døren og bred takspoiler gir bilen en større optisk bredde.

Kineserne er flinke med tilbehør, det skal bli spennende å se om de har spekulert ut noe spesielt og skreddersydd som kan monteres på takstativet.

Vi kan regne med at drivlinjen fra 007 er beholdt. Den er på noen områder lik med 001 sin.

800 V arkitektur, batterialternativ opptil 100 kWt. Enten en motor på 310 kW ved bakhjulsdrift, eller 475 kW ved firehjulsdrift.

Zeekr 007 GT.
Powered by Labrador CMS