Skoda Favorit: Historien om en bilmodell og dens moderne gjenoppstandelse.

Skoda ser fremover – tilbake

Skoda har vært flinke til å gi oss designskisser som teasere på fremtidige modeller. Nå har de tatt idéen enda lenger – nå fantaserer de om hvordan klassikere kan gjenopplives.

Publisert Sist oppdatert

Favorit er en av de viktigste modellene i Skodas historie. Den er faktisk årsak til at Skoda eksisterer i den formen den har, i dag.

I stedet for å fortelle at det kommer en ny Favorit (kanskje gjør det det, kanskje ikke) og gi oss to skisser på hvordan den vil komme til å se ut, har designerne jobbet seg frem til et konsept som forteller «slik kunne Favorit vært hvis den hadde oppstått i dag».

- Favorit var en bil som definerte Skodas moderne tidsregning. Dette konseptet viser hvordan våre røtter inspirer oss til å bevege oss fremover, heter det fra fabrikken, som føyer til at:

Favorit tilpasset 2025-design.

- Selv om denne ikke er tenk for produksjon, sender øvelsen klare signaler om design-tankegangen - en som har røtter i fortiden, men som omfavner innovasjon og bærekraft.

Favorit er designet av italienske Bertone, og ble svært populær over hele Europa. En stasjonsvognutgave ble lansert i 1990 under navnet Forman, mens en pickup, Škoda Pickup, ble lansert i 1991. Skoda-designer Ljudmil Slavov har tegnet skissene til den nye Favorit.

Jeg kan si mye om hvordan de har behandlet Favorit-idéen, men nå jeg vil heller si noe om Favorit og Skodas røtter.

Underjords-figur

Favorit er et akutt førstehjelpsinnslag som reddet fabrikken på åtti-tallet. Skoda klarte ikke oppfylle Comecon-kravene til en mellomklassebil for hele området, så de risikerte at oppgaven endte i Øst Tyskland.

Da måtte de bite i det sure eplet og hente Petr Hrdlička. Hans far hadde vært Skoda-sjef da tyskerne rykket inn i 1939. Han nektet å drive fabrikken etter nazistenes ordre – at han ikke ble henrettet var et under, men et bilde han hadde på skrivebordet av seg selv og Hitler på Berlin-utstillingen i 1938 reddet ham.

Da kommunistene kom, og bød han jobben tilbake var han like stri og ville drive butikken på sin egen måte.

Resultatet var at han ble parkert langt utenfor og guttungen ble nektet all utdannelse. Men Petr fikset ting på egen hånd, ble en slags underjords-figur med vanvittig renommé, og da han ble spurt ristet han suksessmodellen Favorit ut av ermet. Alt var hans, nytt chassis, ny motor, nye produksjonsmetoder – bare karosseriet kom utenfra, det hentet han hos Bertone.

Han ble feiret i fjor, da fylte han nitti. Med i hurragjengen var hans sønn, Martin, som i dag er Skodas sjef for chassis- og drivlinje-utvikling.

Tre generasjoner hos Skoda, det er det ingen som syns er underlig.

Hrdlička-historien fortjener en virkelig prominent plass i bilhistorien – den er på høyde med Porsche-slektens, og vel så det.

Men min beundring stopper ikke der, for Skoda har et av de mest levende arkivene og museene og magasinene jeg vet om.

Klassiske smykker

Du tenker kanskje ikke på Skoda når vi snakker klassisk, men på Retromobile i år gruset Skoda alle produksjonsmerkene – inklusive de franske – med sin samling fra mer enn 120 års historie.

Jeg viser bare noen av dem her. Et urestaurert smykke av en 1934 Popular Sport Coupé.

Skoda 1934 Popular Sport Coupé.

Hvis noen hadde sagt at dette var Fiats Mille Miglia deltaker i den lille klassen i 1934, med et italiensk spesialkarosseri – hadde jeg ikke tvilt.

Den åpne Felicia- 1959 – slike kan du fremdeles leie uten sjåfør til Sightseeing i Praha var der, og den boblete blå bilen, en Rapid fra 1938, med et av de meget sjeldne Autobahn-karosseriene. En av de overbevisende restaureringsarbeidene du kan se på museet hjemme i Mlada Boleslav i dag.

Skoda Felicia 1959.
Skoda Rapid fra 1938.

Den svarte Super Sport er et spesialbygge fra Ferat, men med fult Skoda-samarbeid og Trekka, bygget i New Zealand på Octavia-basis i 1970 har noe veldig Bronco over seg. 

Skoda Super Sport.
Skoda Trekka.

Poenget med disse er at i forbindelse med Favorit-fantasien sier designerne at de regner med å komme med mange flere konsept-skisser som vil vise hvordan de oppfatter fabrikkens historiske modeller sett med dagens øyne.

De har med andre ord mer enn nok å ta av.

PS

Da de først var i gang kunne de ikke gi seg. Ljudmil Slavov som tegnet selve bilen på disse skissene fortsatte lenge etter at alt var klart, med å legge til sin egen oppfatning av hvordan en racing-utgave, basert på rally-arven fra Favorit, ville se ut.

Og David Stingel, som er 3D modell-maker i designavdelingen satte i gang og lagde 3D versjoner av det hele.

Fortsetter det på denne måten gleder jeg meg virkelig til de kommende «Icons Reimagined» innslagene.

Skoda-designer Ljudmil Slavov til venstre, sammen med David Stingl, ungt design talent som har fått jobb ved Skoda digital design studio.
Powered by Labrador CMS