Citroën-samlingen
Foto: Jon Winding-Sørensen
2CV Cross
Foto: Jon Winding-Sørensen
Air Afrique 2CV og flymotor
Foto: Jon Winding-Sørensen
Alle Activa-modellene fikk BIL kjøre
Foto: Jon Winding-Sørensen
AMI (t.v.) er kanskje ikke en av perlene
Foto: Jon Winding-Sørensen
Assortert utvalg
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroen hadde også sin USA-inspirerte vintage-periode
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën-helikopter
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroen-hjelp til Proton for mer enn 10 år siden
Foto: Jon Winding-Sørensen
Den eksperimenthekken er det ikke mange som har sett
Foto: Jon Winding-Sørensen
Den opprinnelige Chevronen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Dette er en av Saharas overmenn
Foto: Jon Winding-Sørensen
Dette skulle blitt en USA-pickup
Foto: Jon Winding-Sørensen
Dette skulle blitt en USA-pickup
Foto: Jon Winding-Sørensen
Dette skulle blitt en USA-pickup
Foto: Jon Winding-Sørensen
Goodyeardekkene avslørte hvor denne skulle
Foto: Jon Winding-Sørensen
DS'ene kjørte også rally
Foto: Jon Winding-Sørensen
En annen av Activaene
Foto: Jon Winding-Sørensen
En av de aller tidligste
Foto: Jon Winding-Sørensen
En av samlingens mange ukjente prototyper
Foto: Jon Winding-Sørensen
En skikkelig Traction Avant
Foto: Jon Winding-Sørensen
Et nydelig sports-karosseri
Foto: Jon Winding-Sørensen
Flat sekser, påtenkt til DS
Foto: Jon Winding-Sørensen
Flere DS eksperimenter
Foto: Jon Winding-Sørensen
Flere DS eksperimenter
Foto: Jon Winding-Sørensen
Forslag til elektrisk taxi
Foto: Jon Winding-Sørensen
Forslag til en moderne 2CV
Foto: Jon Winding-Sørensen
GSer med Wankelmotor i forgrunnen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Her er vi nesten ved Start
Foto: Jon Winding-Sørensen
Historien om de førkrigs-2 CV'ene som overlevde er et eventyr
Foto: Jon Winding-Sørensen
Historien om de førkrigs-2 CV'ene som overlevde er et eventyr
Foto: Jon Winding-Sørensen
Historien om de førkrigs-2 CV'ene som overlevde er et eventyr
Foto: Jon Winding-Sørensen
DS i en annen form
Foto: Jon Winding-Sørensen
DS som kunst
Foto: Jon Winding-Sørensen
En rekke gamle styling-modeller i hyllene
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kanskje ikke Citroëns vakreste
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kegresse, klar for ørkenen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kjøre-fort biler i mange lag
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kunst på veggen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Man så også på V-motorer til DS
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mange generasjoner racer-biler
Foto: Jon Winding-Sørensen
Nesten en Baby-Citroën
Foto: Jon Winding-Sørensen
Noble karosserier
Foto: Jon Winding-Sørensen
Noble kjølere
Foto: Jon Winding-Sørensen
Nærmere Austin 7 kommer du ikke
Foto: Jon Winding-Sørensen
Og tilbake til Trevor Fiores Karin
Foto: Jon Winding-Sørensen
Panhard, navnet eies av Citroën
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pidestall-DS
Foto: Jon Winding-Sørensen
Plutselig en drømmebil igjen
Foto: Jon Winding-Sørensen
President-Pallas, eies faktisk av en privatmann
Foto: Jon Winding-Sørensen
Racing-SM med Breadvan-karosseri
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ser ut som en GS, var ment som noe større
Foto: Jon Winding-Sørensen
Smart konstruksjon på Gangster-Citroënen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Traktorer er vi heller ikke ukjent med
Foto: Jon Winding-Sørensen
Trevor Fiore lagde mye futuristisk som designsjef
Foto: Jon Winding-Sørensen
Underlig karosseri
Foto: Jon Winding-Sørensen
V-motoren fra en annen vinkel
Foto: Jon Winding-Sørensen
XK-figur preger inngangen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Åssen kom den dit?
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën styling-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen

Eventyrlig Citroën-samling

Det er nesten 8 år siden Citroën åpnet sitt eventyrlige lager av gamle biler. Nå har vi vært der en tur igjen. Fremdeles et lager. Fremdeles et eventyr.

Publisert Sist oppdatert

Conservatoire Citroën er det offisielle navnet på en enorm lagerhall som ligger inne på et av Citroëns fabrikkområder. Det er faktisk den fabrikken du har på høyre hånd når du kjører motorveien inn fra de Gaulle-flyplassen til Paris.

Så nær en hovedstad som ikke har noe egentlig bilmuseum for tiden (både C.I.A. og la Defense har forsvunnet for lenge siden), skulle man tro at dette var enormt populært. Spesielt nå som Citroën er et merke i virkelig fremgang. Er det 5.000 besøkende her per år, er vel det max!

For egentlig er ikke dette et museum, og det er absolutt ikke adgang uten en veldig stor grad av forhåndsavtaler.

Og det er til og med sånn at du skal vite en del om Citroëns lange, krokete historie for å få noe ut av dette, med mindre du simpelthen bare nyter å spasere rundt blant kjente og ukjente, mainstream og komplett skrullete biler. Du finner nesten ikke en eneste plakat som forteller hva det er du står og ser på.

Du finner biler fra absolutt alle epoker, fra de tidligste til de (nesten) nyeste, med en rekke innslag fra åpenbare blindveier. Trucken som ble utviklet for USA, for eksempel.

Modeller

Spesielt morsomt er en enorm vegg med gamle styling-modeller i skala ca. 4:1. Noen er fantastiske, noen er ekstremt interessante og noen er bare sånn at du skulle hatt minst 10.000 kroner for å se de sokkene som designeren åpenbart har røyka.

Grusomme, med andre ord. Men like fullt fascinerende.

Fordelen med å slippe inn på et så eksklusivt sted, er at du kan vandre rundt som du lyster. Sperringer fins ikke, og du kan ta på ting. For når du har sluppet inn, regner de med at du er en av de innvidde – med ansvar.

Derfor kunne vi sågar fyre opp en Maserati-motor i en SM for å sjekke servostyringen og se hvor langt til siden lyktene virkelig svingte med forhjulene.

Mangfold

Det er kommet til en del biler siden jeg var der på åpningen. Men det er fremdeles noen jeg savner.

En Millepattes, for eksempel, ekspress-varebilen bygd på DS, men med to eller tre eller fire bakhjul på hver side, for å klare lasten.

Eller flere av konseptbilene fra Trevor Fiores vanvittige regime. En skikkelig Taxi-utgave som satte sitt preg på Paris i mellomkrigstiden.

Men, hvem skal klage – her er jo nesten alt. Inklusive de nesten komplett ødelagte 2CV-prototypene fra før krigen, og de nydelige Activa-konseptbilene med karosserier fra Art Blakeslee-regimet og med en aktiv fjæring som på mange måter åpnet veien for C6 og den avanserte C5-utgaven.

Hvordan du skal slippe inn på sommerferieturen din?

Aner ikke. Du får pepre din nærmeste forhandler med mail, postkort og plagsomme besøk, og se hva han får gjort videre.

Powered by Labrador CMS