-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fiat blir global
I dag blir det slutt på Fabbrica Italiana di Autmobili, Torino. Fiat blir FCA, får en nederlandsk forretningsorganisasjon, aksjer notert i New York og adresse i London.
Også du og jeg stemte for sammenslutningen mellom Fiat og Chrysler i dag. Det var siste gang Fiat hadde sin generalforsamling i Torino, nå heter selskapet FCA og flytter til den internasjonale finanshovedstaden London.
Og når jeg sier du og jeg, så stemmer det. Akkurat som du og jeg eier deler av Formel 1-sirkuset gjennom «Oljefondet», har Norges Bank sørget for å kjøpe 2,15 prosent av Fiat også.
Faktisk er vi en av de store eierne der. Riktignok eier Exor, Agnelli-familiens finansielle verktøy, dominerende 30,04 prosent av selskapet. Men vi har større eierskap der enn for eksempel Bank of China, som er nede på 2 prosent.
Det var den 11. juli 1899 selskapet ble stiftet, og det vekker selvfølgelig sentimentale følelser når den nye gruppen nå skal etablere seg helt andre steder.
Men Sergio Marchionne, daglig leder, og John Elkann, styreformann og Agnelli-arving, lover at de skal ikke gi opp Italia – eller Torino. Maserati-produksjonen øker i vanvittig fart, den skjer nå i Torino. Jeep bygges der også.
De har lovet ikke bare å ha drift i alle de italienske fabrikkene, men også å re-ansette alle de 30.000 som er permittert. I Torino skal de også beholde masse administrasjon og hele informasjons-teknologi virksomheten.
Vi (altså aksjonærene) er ikke lovet noen besparelse gjennom fusjonen, men for det første er vi nå nærmere Marchionnes ønske om å komme over det kritiske volumet. Nå har gruppen en greiere kurs mot de 7 millioner biler han sikter mot i 2018.
Og det vil bli billigere å komme dit.
Uten sammenslåing ville det blitt dyrere å låne opp til de 55 milliarder han planlegger å investere de neste fem årene. Alle finansanalytikere er enige om at som FCA og med aksjene notert på NYSE, vil vilkårene bli meget gunstigere.
Ikke minst fordi Chrysler har kjempekred i USA. For det første som underdog som ble hentet tilbake fra avgrunnens rand. Amerikanerne liker slike historier. Men, minst like viktig; på grunn av hvordan det går der. I juli satte Chrysler igjen ny rekord, med 167.000 biler – en fremgang på 20 prosent.
Som vi har fortalt for ikke lenge siden har Fiat vært forsøkt giftet bort to ganger de siste par ukene. Selv om begge de historiene er godt dementert, er det allikevel ingen tvil om at det fremdeles kan være fornuft i at gruppen vokser seg enda større ved hjelp av nye sammenslutninger.
Marchionne har i hvert fall sagt at han er åpen for å diskutere alle fornuftige forslag.
Verdiøkningen din i Fiat har vært formidabel det siste året. 1. august 2013 var en aksje verdt 5,97 euro. I dag ligger den på 7,25 – det er opp 20 prosent det. Det som er litt trist er at den har mistet 16,5 prosent av sin verdi de siste tre månedene.
La oss håpe kursen blir litt mer stabil fremover.