-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Franske fabrikker i pluss
Tall fra både Renault og PSA PeugeotCitroën forteller at grepene den siste tiden begynner å virke. Begge hadde svarte tall i annet kvartal – Renault sågar 25% opp for hele første halvår.
Renault
En av hovedårsakene til 25 prosent hoppet er sparetiltak. I fjor ble for eksempel arbeidsstokken hjemme redusert med 5.600 personer.
Fabrikken forteller også at i første halvår i år så man en besparelse på 200 millioner fra innkjøp. Mens logistikk, forskning og utvikling bidro med 190 millioner.
Alt dette er ledd i langsiktige planer der det uttalte målet er 5 prosent driftsmargin i 2016.
Det er fremdeles et stykke før man er der. I første halvår oppnådde man 3,7 prosent, mot 2,9 prosent i fjor.
Underlig nok sank omsetningen med 3 prosent til snaue 20 milliarder. Det skyltes ikke færre biler, men uheldig valutautvikling.
Faktisk sa Renault at Europa-markedet styrket seg kjappere enn de hadde regnet med. Nå antyder de et marked som skal øke med 3-4 prosent i år. Tidligere lå prognosen på 2-3 prosent.
1,37 millioner biler i første halvår var en økning på 4 prosent. Mens Dacias økning isolert var på 35 prosent. I Europa økte gruppen sin markedsandel med 1 prosentenhet.
Nissan-engasjementet var positivt, japanerne bidro med nesten 800 millioner, mens AvtoVAZ kostet dem 55 millioner.
PSA
Det tyder på at både ny ledelse og nye tiltak begynner å sette spor etter seg.
Tallene er imidlertid fremdeles ganske stygge: et samlet nettotap på 114 millioner euro etter første halvår. Men det er en betydelig forbedring allikevel – i fjor gikk man 471 millioner baklengs etter de første seks månedene.
Og enda mer dramatisk positiv er altså bildivisjons-tallene. Der tjente de 7 millioner euro i første halvår – i fjor tapte de 538 millioner der.
Også PSA hadde lavere omsetning, som slett ikke reflekterte produksjonstallene. En nedgang på 0,4 prosent til 27,6 milliarder kunne alt sammen tilbakeføres til valutasituasjonen.