-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Amazon og Fiat i samarbeid
Dette er et ganske oppsiktsvekkende initiativ. Dagen etter premieren på Grand Tour skal Amazon selge biler for Fiat.
Direkte bilsalg, uten et forhandlermellomledd, har vi sett en stund. Det var Tesla som for alvor satte det i system, men selv der har de forhandlere – selv om det er deres egne.
Så har vi sett de første spede forsøk på nettsalg av nye biler, men der er det produsenten eller importøren som har stått bak, med den vanlige forhandlerorganisasjonen som støttespillere.
Også her er produsenten med, dette er ikke noe Amazon har startet mutters alene. Man ser det blant annet på on-line finansieringspakken som er 100 % styrt av FCA-Bank.
Men operasjonen er fullstendig Amazon-orientert og foreløpig begrenset til Italia. Har du kjøpt en bok der, kjenner du prosedyren. Foreløpig er det ikke mye å velge mellom, det er de tre bestselgerne, 500, Panda og 500 L.
Men i motsetning til de programmene vi har sett her hjemme, der on-line bilene stort sett har vært ferdig-spesifiserte, har de italienske kundene mye å velge mellom.
500 Cabrio, Panda 4x4 diesel eller Trekking-versjonen av 500 L er blant valgmulighetene, sammen med et fullstendig konfigureringsprogram.
Det vil ligge inne flere tilbudskampanjer – og Fiat sier at disse vil kunne være inntil 33 % bedre enn de man kan få ute hos en forhandler.
Nå er ikke forhandleren eliminert. Selv om 50 % av italienerne sier at de godt kan tenke seg å kjøpe en bil på nettet, vil allikevel 97 % av dem fortrekker å hente den nye bilen hos en forhandler.
Derfor tar Amazon kontakt med kunden, når avtalen er klar, for å avtale hvilken forhandler bilen skal hentes hos. Utleveringen skal skje så fort som mulig, senest 14 dager etter bestilling.
Det er ikke sagt noe om hvilke marginer forhandlerne har på disse kontraktene, det er heller ikke klart hvilken juridisk rolle Amazon får i slike handler.
Dersom de bare er mellommenn er det ingen som ser bort fra at de snart opererer på samme måte i USA, på tross av en enorm forhandler- og jurist-motstand mot Teslas salgsmetoder der.
Men det er vel ingen som kan stoppe One-CLICK-shopping av biler heller?