-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fiat biter seg fast
Selv om Fiat måtte rapportere stort fall i fortjenesten i andre kvartal, er det også mange positive signaler der.
197 millioner euro kunne Fiat føre som fortjeneste i annet kvartal. Det er ned fra 435 millioner i fjor.
Økt salg
Omsetningen økte med en milliard, til 23,3 milliarder euro, man hadde levert flere biler, gjelden var redusert og kontantbeholdningen hadde økt. Gruppen holdt også fast på 2014-prognosene slik de var presentert for noen måneder siden.
Der sier de at de skal ha ekspedert 4,7 millioner biler (opp litt over 100.000) i 2014. De skal ha en omsetning på rundt 93 milliarder euro. Og de skal ha en netto fortjeneste innenfor et 0,6 – 0,8 milliarder euro vindu.
Avstemningen om sammenslutningen med Chrysler fredag den 1. august, vil også være en klar indikator på om markedet tror på disse utsiktene.
Pluss for luksus
Lyspunkter så langt i år var Europa og Asia, men spesielt Latin-Amerika trakk det ned. Og selv om det ikke utgjør enorme summer i denne sammenhengen var luksusbilene veldig positive. Maserati spesielt – nesten 10.000 slike ble ekspedert ut i dette kvartalet.
Også for halvåret så man tilsvarende tendenser. 8 prosent økning av omsetningen (til 45,5 milliarder euro) – men Latin Amerika trakk ned med 22 prosent. Maserati triplet omsetningen sin til 1,4 milliarder – nå omsetter de for mer enn Ferrari.
Totalt omsatte «luksus»gruppen for 2,6 milliarder euro i første halvår. Det er litt morsomt å se på detaljene her.
Ferrari leverte ut 1932 biler i annet kvartal, for hele første halvår endte det på 3668 biler. Det var en nedgang på 39 biler i annet kvartal, men hele 169 biler for halvåret – et ledd i strategien om å beholde eksklusiviteten.
Men omsetningen økte med 103 millioner i andre kvartal og med 172 for hele halvåret. Her ser man hvordan LaFerrari-prisen kompenserer for lavere volum, og hva det betyr at de solgte flere 12-sylindrede (opp 15 prosent) og færre åttere (ned 13 prosent).
Synd vi ikke får driftsmarginen her.
Maserati begynner også å bety en del for de konsoliderte tallene. 9.500 biler i det ferskeste kvartalet – opp 7.200. Og 17.500 i første halvår, opp 13.900 biler. Det betyr en omsetning i første halvår på 1,39 milliarder euro – nesten en milliard mer enn i samme periode i fjor.
Synd man ikke får kjøpt aksjer bare i Maserati.
PS!
Lurer du på hvilket smykke av en bil vi har benyttet som illustrasjon? Mange av dere vet nok allerede svaret - en klassisk Fiat 8V fra 1952-54.