-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fiat Chrysler gir gass
Her hjemme kan det virke som om Fiat dør en sakte død. Ikke noe kan være mer feil. Sjefen Sergio Marchionne presenterte de kommende årene med et korrekt knyttet slips rundt halsen.
Nå skulle man kanskje tro at det var ganske vanlig at folk som han, som har ledet Fiat og FiatChrysler-gruppen i 14 år, har tidligere forkynt for all verden at slips, det er noe han bare skal ha den dagen han kan fortelle at nå er gjeldsbyrden slettet.
Det var en meget foroverlent toppsjef som presenterte planer for gruppen frem til 2022.
Da er ikke han med, han skal gå av i april neste år. Men se ikke bort fra at han beholder verv i Ferrari, og at han kanskje kommer til å titte over skulderen til etterfølgeren – hvem nå det måtte bli – nå og da i årene som kommer.
Hovedbudskapet var at man skulle tjene € 16 milliarder i 2022, i fjor var det 6,6 – og med marginer på rundt 11 %, sammenlignet med fjorårets 6,3 %.
Det var ikke snakk om å slette noen av produktnavnene, og styreformann John Elkan (rettlinjet grunnleggerfamilie) blåste av spørsmål om store fisjoner etter at Marchionne hadde gått av.
Noen var betenkt over at det heller ikke ble antydet noe om Marchionnes etterfølger, men det parerte han med å bruke Bobby McFerrin.
«FiatChrysler-kulturen er dypt forankret i improvisasjon», sa han. «Det har ofte vært med på å redde oss når vi har vært nær avgrunnen. Jeg regner med at min etterfølger vil endre planen etter eget hode, men kortene er i grunnen lagt», sa han og minnet på «Dont Worry, Be Happy».
Om bilene sa han blant annet at det skal investeres 9 milliarder euro i elektrifiserte biler, og at de vil ha 30 nye batterielektriske eller hybrider på veien i 2022.
Hver tredje Maserati vil bli elektrifisert, og hver eneste Jeep vil ha et innslag av eldrift på en eller annen måte.
Hvis vi tar hvert merke for seg, så tar Jeep sikte på å selge 1/12 av alle SUV-er i verden i 2022. Det betyr litt over 3 millioner biler – mer enn en dobling av produksjonen.
Ram skal øke produksjonen med 30 %, ta igjen en av sine amerikanske rivaler og bli nummer to i segmentet i NAFTA-området.
Alfa Romeo er på vei mot 400.000 biler i 2022 – opp fra 170.000 i år. Syv nye modeller, ikke minst en ny 8C med karbon-chassis.
Maserati har Tesla i siktet – en hel-elektriske sportsbil begynner å nærme seg, med en toppfart på 300 km/t. Alle Maseratis drivlinjer, også de batterielektriske, vil komme fra Ferrari.
Hos Fiat skal Punto forsvinne, og man skal konsentrere seg om 500-modellene og Panda. 500-familien blir hel-elektrifisert i 2022 og man regner også med full utnyttelse av de italienske fabrikkene da.
Uansett om planene høres utopiske – eller alt for konservative ut: ingen kan krangle på hva Marchionne har utrettet etter at han tok over på dagen nøyaktig for 17 år siden. Men allikevel reagerte markedet med en nedgang på 4,5 % på Milano-børsen.
«Var dette dårlige nyheter?», spurte Marchionne forundret.
Noen analytiker-reaksjoner.
Man hadde kanskje ventet signaler på at Alfa og Maserati skulle bundles, slik at de kunne selges med samme fortjeneste som da Ferrari ble skilt ut.
Markedet hadde kanskje ventet en stor M&A deal, slik Marchionne har snakket om i alle årene. Han har jo til og med snakket om en stor forening med Volkswagen.
Eller noen påsto at de finansielle målene var mer konservative enn ventet.