-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford med Europa-pluss
Ford jubler over sitt første kvartals-pluss i Europa på tre år. GM måtte derimot tåle et solid tap – med det hadde sammenheng med at de stengte Bochum-fabrikken.
Europa har vært et stort, svart hull for de amerikanske bilfabrikkene de siste årene. Men med solid inntjening hjemme (rekord for Ford) begynner det heldigvis også å lysne i Europa.
Tilsynelatende ser det imidlertid mørkere ut for Opel. I annet kvartal tapte de 305 millioner dollar, nesten tre ganger så mye som for et år siden.
Men mesteparten av dette kan åpenbart føres tilbake til stengningen av Bochum-fabrikken, som på sikt vil være med på å gi et positivt bidrag til Europa-finansene. Overkapasitet koster mye.
GM-konsernet tjente bare 190 millioner dollar, ned fra 1,26 milliarder i fjor, men i dette kvartalet ble mer enn en milliard avsatt i forbindelse med de ferske tilbakekallingene og til et fond for folk som skal ha erstatning.
Men på tross av all tilbakekallingen og negativ presse, økte omsetningen med en prosent, og det er ikke noe som tyder på at kundene er skremt.
Tvert om: GM bruker tilbakekallingene proaktivt: de har solgt 6.600 nye biler til folk som egentlig kom for å skifte ut den defekte tenningslåsen.
Over hos Ford er det imidlertid bare pluss.
På verdensbasis tjente de 2,6 milliarder dollar i annet kvartal. 2,4 av dem kom fra Nord-Amerika – det betyr en driftsmargin på 11,6 prosent - og var ny rekord for regionen.
Og endelig kunne Europa bidra med et pluss, ganske beskjedent riktignok – 14 millioner dollar – men et pluss er et pluss. For et år siden leverte Europa et minus på 320 millioner.
Også Ford måtte ta en smell eller to i Europa. Den ene relaterte også til fabrikk-stengning. 152 millioner forsvant i forbindelse med stengningen av Genk.
Men den andre var vesentlig større, 329 millioner dollar ble avkrevet på grunn av verdifall på deres Ford Sollers-joint venture anlegg i Russland.
Begge kjempene ser optimistisk på femtiden: GM sier at de regner med at de neste tallene «vil reflektere GMs historiske snitt-tall», og Ford holdt fast ved et profitt-mål på mellom 7 og 8 milliarder dollar i år.