-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mitsubishi tar nytt design-grep
Mitsubishi hadde en meget effektiv stand i Genève. Ikke på grunn av alt det nye, men fordi nå begynner det å se bra ut igjen. Med god, og faktisk også litt norsk, grunn.
Jeg har ikke tenkt å si for mye om den gylne EX Concept som hadde store deler av Mitsubishi-scenen for seg selv. Ei heller om de to «Geoseek» konseptene som hadde den andre halvparten av podiet.
Særlig de to siste viste klart hvor mye som kan gjøre med lite. Begge lakkert i en lys blågrå farge med skinnende oransje kontraster – skal si de vakte oppsikt. Selv om de i realiteten ikke var annet enn en L200 og en ASX.
Dynamisk skjold
Men det som er spennende er at Mitsubishi igjen har fått en skikkelig designsjef. At de har opprettet nye designsentra, så i tillegg til hovedkontoret, har de en satellitt i Tokyo pluss et i Europa igjen. Endelig.
Det de hadde i Triburg, rett ved Frankfurt, var et sydende sentrum av spennende kreativitet, befolket av noen herlige typer, helt til det ble lagt ned for ganske mange år siden.
Nissan-veteran
Etter 40 år hos Nissan gjorde han noe som er nesten uhørt i japansk bilverden. Han byttet side da han fikk tilbud om å bli designsjef hos Mitsubishu.
Dette kan han. Han var sentral i å revitalisere Nissan, og deretter Infiniti, under Carlos Ghosn på tidlig 2000-tall, og er en rev når det gjelder branding.
Han må åpenbart ha fått gode budsjetter også, siden han har økt kapasiteten på designavdelingen til en størrelse vi ikke har sett før.
Og han har hatt vett til å ta med seg talentene.
Norsk innslag
Jarno Sundell som vi presenterte både i Bil og på BilNorge for over ti år siden, norsk så god som noen, med eksamen fra Arkitekthøyskolen i Oslo og deretter Umeå, er også en mann med sterk dragning mot det japanske.
Det var ikke snakk om at de første praksisjobbene skulle gjøres andre steder enn i Japan, jeg lurer på om ikke Daihatsu var blant de første erfaringene der.
Så har han blant annet jobbet i Nissans egen, svært frigjorte, ideboble-tank i Tokyo. Creative Box heter den, der man virkelig får lov til å tenke lateralt.
Nå sitter han og bestyrer selskapet advanced design og hadde allerede så mye å gjøre at han ikke hadde tid til å komme til Genève.
Men gi ham et år, og jeg er sikker på at vi kommer til å se spor av hans sikre hånd i. Kanskje er han der for å hilse på også.
Uansett: både Kunimoto og Sundell og alt det andre som hender på deres område nå, lover godt for Mitsubishi fremover.