-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota samler seg til angrep
Vi ser stadig eksempler på tettere samarbeid. Når aner vi konturene av en Toyota/Mazda-allianse.
Det er altfor tidlig å snakke om en større enhet, men realitetene er at Toyota går inn med 5,05 prosent i Mazda, mens Mazda går inn med 0,25 prosent i Toyota.
Dels sier det noe om styrkeforholdet de to imellom, men dels sier det også at dette er litt mer enn bare «strategiske samarbeidsplaner».
De første meldingene er svært vage. Konkret er det at den fabrikken Toyota lenge har skullet bygge i USA skal bygges sammen med Mazda – og de to skal dele på kostnadene. Sterke hurrarop fra president Trump, forresten: Tweet: «a great investment in American manufacturing».
Toyota har tidligere gitt opp de opprinnelige Mexico-planene og flyttet en ti milliarder dollars investeringsplan til USA isteden.
Av disse ti milliardene som skal investeres over de neste fem år, skal Toyota bruke 1,3 for å bygge ut Kentucky-fabrikken – men det er ikke gitt at det er den som blir det nye fellesbruket. Hvor den skal ligge er foreløpig ikke sagt.
Hva de skal bygge der er ikke helt klart, sannsynligvis Corollaer, for Toyota og Mazda snakker om noen crossovere som skal introduseres på det amerikanske markedet.
Kapasiteten skal bli på 300.000 biler i året når den står klar i 2021, med 4.000 nye arbeidsplasser. Og produksjonen skal deles likt mellom de to.
Det er forresten ikke første gang Toyota deler produksjon med noen i USA. Det best kjente eksemplet er NUMMI - New United Motor Manufacturing, Inc. som de drev sammen med GM i Freemont, California fra 1984 til 2010. Det er der Tesla nå bygger de bilene som feier så mange andre av banen.
I forbindelse med den nye, forsiktige, alliansen ble det også sagt noe intetsigende om at de to skulle jobbe sammen med avansert teknologi som elektrifisering, konnektivitet og sikkerhet – forholdsvis vanlige fraser i slike sammenheng.
Selv om det er helt klart at «lille» Mazda har vært flinke til mye, mangler de muskler til å jobbe seg inn i en høyteknologisk fremtid.
De har vel et salg på cirka 1/8 av det volumet Toyota, og et forsnings- og utviklingsbudsjett på – her gjelder det å holde tunga rett i munnen – 140 milliarder yen der Toyota har 1 trillion (!).
Akkurat som hos Subaru, nummer seks blant japanske bilprodusenter (der Toyota riktignok eier 16,5 %, men lar dem operere helt på egen hånd) må Toyota trå til nå for å sikre at de små kollegene overlever.
Det er vel også derfor de flørter sterkt med Suzuki for tiden.
Enkelte observatører har også pekt på at Mazda har vært en attraktiv oppkjøpskandidat for teknologifirmaer som Google eller Apple eller noen som vil inn i bil, men som savner kunnskaper om denne bransjen.
Toyotas 5 % investering vil være som et skilt der det står «Ingen Adgang» antydes det – hvilket er vanskelig å forstå. Egentlig kan vel disse firmaene når som helst kjøpe hele Toyota med kontantbeholdningen sin, dersom det var det de ønsket.
Selv føler jeg at den nye kontakten bare er innledningen til et enda tettere samarbeid i Japan der vi snart kan nøye oss med to grupper: Nissan og «Alliansen» (verdens største bilprodusent i volum for tiden) og Toyota-alliansen (som lett kan bli størst igjen med noen smarte fusjoner).
Det er femten år siden Fiats Sergio Marchionne begynte å snakke om hvor nødvendig det er at de mange bilproduserende enhetene konsolideres så man ikke sløser penger på felles utvikling og felles produksjon.
Ting kan tyde på at noen endelig har begynt å høre etter.
PS!
Apropos sammenslutninger. Et engelsk leserbrev et eller annet sted foreslo at BMW, Apple og Tesla skulle gå sammen om å utvikle og bygge en virkelig moderne premium-bil. Hva den skulle hete? BATmobile, selvfølgelig. Så hva snakker vi om her? En Mayota?