-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagens nye font
Feil. Du leste galt. Det er Font det står. Ikke Front. Akkurat det Volkswagen trenger nå.
Det er nesten så man lurer på om det er dette de kranglet om, og som førte til at Ferdinand Piëch forsvant ut til høyre.
Volkswagen har nemlig fått ny font.
Den gamle er fra helt tilbake til 1997 – nå var det åpenbart på tide med en ny. Vi får også vite at den nye fonten er inspirert av «merkets distinkte bildesign» - det er fremdeles nesten slik at man kunne tro det var fronten det var snakk om.
Alle dere anorakkene der ute vet selvfølgelig at den gamle fonten, som ble kalt VW Utopia, dukket opp for første gang på «Das Auto» slagordet (som egentlig hadde vært Opels) i 1997, da hver eneste av VW-gruppens merker ble tildelt sin egen, distinkte, font i stedet for den overnasjonale VAG Rounded.
Den nye fonten beskrives da også som «mer kontemporær, mindre geometrisk og den har en sterkere dynamisk kontrast» enn den utgående. Som jeg egentlig likte ganske godt, en slags hjemmelaget versjon av den Bauhaus-inspirerte Futura.
Men de vet kanskje hva de gjør de som har skapt denne store, globale nyheten.
MetaDesign heter selskapet som har tegnet den nye skrifttypen – de har vært Gruppens corporate design-ansvarlige i 21 år nå og har gjort det meste, fra forhandlerarkitektur til den type Brand Communication Design som har vært på plass siden 2008.
Det var selvfølgelig også MetaDesign som redesignet Audis fire ringer til 100 års jubileet i 2009 og som skapte Audi Extended-fonten som finnes overalt i Audi-sammenheng.
Akkurat denne fonten er nå i bruk i mer enn 50 skrevne språk og har vist at det kan være nyttig også for VW å finne en skrift som kan presentere det samme, uniforme budskapet uansett hvor i verden det blir brukt.
Xavier Chardon, Volkswagens marketingsjef, sier at den nye fonten også skal brukes «på og i våre biler» så da kan vi kanskje forsiktig håpe på en kommende bildesign som kan bli inspirert av «merkets distinkte font-design» altså en design som er mer kontemporær, mindre geometrisk og har en sterkere dynamisk kontrast enn den utgående.
Audi nye designsjef har jo sagt åpent fra at de er inne i en slik prosess nå. Men med ny font 6 år etter Audis bør vi kanskje ikke vente oss noe alt for kjapt?