-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
VW design rakner
Selvfølgelig forsøker VW å forklare det med "går i pensjon". Realiteten er at det siste året har det vært så mye uro i konsernets designavdelinger at rakne er en ganske grei beskrivelse.
Da Wolfgang Egger, Audis designsjef, ble flyttet til Torino for å overta Italdesign, og det så tok et halvt år før Giorgetto Giugiaro og sønn Fabrizio solgte seg ut av hele greia, og Egger forsvant med Lambos designsjef, Filippo Perini som ny sjef og Walter de Silva som president for denne filialen, langt borte i Italia, var dette bare noen veldig tydelige tegn på at nå gikk det over stokk og stein.
En helt annen ting er at designspråket til hovedmerkene, VW og Audi, har stivnet totalt ved de siste modellskiftene.
Tronskifte
Ingen detaljer, jeg aner for eksempel ikke om han kommer til å fortsette med Italdesign-posisjonen, eller om han kommer til å bruke tid på designkursene på Politecnico i Milano, som han og VW har satt i gang.
Det er heller ikke sagt et ord om hvordan Wolfsburg nå skal organisere design, de har nok av andre organisatoriske problemer å hanskes med for tiden.
Men det er ikke usannsynlig at resultatet blir flere separate designavdelinger som får lov til å jobbe fritt, uten altfor stramme konsernrammer. Når man ser på hva Seat og Skoda har fått til, kan man være enige om at det ikke er noen dårlig oppskrift.
De Silva gjorde glitrende biler både hos Fiat og hos Alfa Romeo (156), men så ble han hentet til Seat av Ferdinand Piëch – Volkswagen/Porsches mektige overhode. Derfra ble han til han flyttet til Ingolstadt og Audi i 2002.
Akkurat der og da opptrådte noe av det merkeligste jeg har sett. Hans skepsis til Tyskland kom klart til uttrykk i en ironisk skisse der hans nye hjemland var fullt av militære- og nesten-nazi referanser. Og den skissen lot han offentliggjøre mens han satt på denne toppjobben.
Uten at han ble sagt opp.
Utrolig.
Neste skritt var da Martin Winterkorn, hans sjef hos Audi ble flyttet til konserntoppen i Wolfsburg i 2007. Da fulgte de Silva med, og ble gruppens nye designsjef.
Til nå.
Han har altså bestyrt 12 forholdsvis interaktive designavdelinger og et årlig budsjett på, ifølge tyske Handelsblatt, 100 millioner euro.
Jeg kjenner mange gode designere rundt i Europa, også noen som godt kunne tenke seg å begynne å tegne smarte storvolum-modeller for et konsern som VW. Men jeg jeg tror ikke jeg kjenner en eneste en som kunne tenke seg en design/administrasjonsjobb som hans.