-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
VW-Patriarkens endelige nederlag?
For 14 dagers tid siden lovte vi bråk i VW-leiren. Bråk, viste det seg, var ikke antydning av fornavnet en gang. Her var det mye "shit som hit the fan" som amerikanerne sier.
«Dagens Spiegel kommer til å bli lest. Der loves vi en artikkel som forteller om sterke uoverensstemmelser mellom Volkswagen-patriarken Ferdinand Piëch og VW-sjefen Martin Winterkorn. Dette kan bli pikant, de har alltid vært betraktet som erteris», skrev vi i en notis den 11. april.
Etter det har det vært ganske dramatisk, kan man si. Vi snakker tross alt om Europas (snart verdens, hvis de får det som de vil) største bilprodusent, et børsnotert selskap med sine helt egne regler for hvordan børsdemokrati forvaltes, og en av verdens store globale arbeidsgivere.
Hva som skjer der er altså ikke helt uten betydning.
Det startet med at Ferdinand Piëch, Porsche-arving, sterkt medlem av den familieklanen som bestyrer 51 prosent av VW-gruppen, sa til Der Spiegel at «Jeg holder avstand til Winterkorn».
Winterkorn er topp-sjefen i Gruppen, men bestyres selvfølgelig av styrer og – slik det er i Tyskland – styrer som styrer styrer.
Der altså patriarken har regjert som ensom, despotisk majestet nå, i flere år – ikke akkurat uten suksess. Og de to, Piëch og Winterkorn, har tilsynelatende stått tett sammen denne tiden.
Dette var fredag den 10. april, artikkelen kom dagen etter, og reaksjonene var overraskende positive til Winterkorn. Niedersachsens president, dette Bundeslandet er også en storeier i konsernet, sa seg «ubehagelig overrasket» og ba om at diskusjonen måtte skje internt.
Så gikk mesteparten av neste uke med at en del telefonledninger, i den grad slike fremdeles brukes, glødet.
Wolfgang Porsche, et ledende familiemedlem, sa klart fra om fetteren sin at «det Herrn Dr. Piëch hadde ytret, ikke er avstemt med Familien».
Og storeier Qatar hadde heller ikke sans for at en storaksjonær skulle ta avstand til Winterkorn på denne måten. Men Qatar sa også at det kunne bli vanskelig å støtte Winterkorn når han åpenbart har falt i unåde hos Piëch.
Det begynte å gå rykter om krisemøte i «Presidiumet til Aufsichtsratet». (Jeg kan godt forklare det, men la oss nøye oss med at Høyere Kommer Du Ikke.)
Og det fant sted torsdag den 16. april. Familie-eierne var representert med Ferdinand Piëch og Wolfgang Porsche. I tillegg var Niedersachsens president der, selskapets øverste arbeidstakerrepresentant, en fagforeningsrepresentant og viseformannen i bedriftsforsamlingen. Dessuten var Winterkorn med.
Det hele fant sted i Porsche Holdings kontorer i Salzburg.
Det tok ikke lang tid etter at møtet var over før tysk presse, ganske enstemmig, kunne slå fast i sine lørdagsutgaver at Piëch var isolert, at han hadde tapt 1:5.
Er det noe den mannen ikke er vant til, så er det å tape.
En gang før har han tapt. Det var da onkel Ferry Porsche kastet alle familiemedlemmene ut fra familiebedriften. Men Piëch, superingeniør bl.a. på 917 den gang, lot seg ikke stanse. Han fortsatte sin klatring, først hos Audi, der han klarte å manøvrere vekk den ene toppsjefen etter den andre.
Da han så overtok for Carl Hahn som VW CEO – det virket som Hahn ikke skjønte hva som plutselig hendte - datt Audi-sjefene som dominobrikker, Kortuem, Demelm, Paefgen. Først da Winterkorn kom i 2002, virket det som Piëch var fornøyd.
Så ansatte Piëch ex-BMW-sjefen Bernd Pischetsrieder som CEO hos VW. Det tok bare tre år, så var han skikkelig bakvasket og erstattet av Winterkorn.
Er det rart pressen var full av spekulasjoner over vanvittige scenarier da det så ut som om Piëch hadde tapt?
Fredag fylte Ferdinand Piëch 78 år. Det måtte han feire med å fortelle at konsernledelsen har forlenget Winterkorns avtale – som egentlig løp ut i 2016. Deltakere på toppmøtet sier offentlig at maktkampen er over.
Men allerede lørdag ble det klart: maktkampen er slett ikke over, selv om flertallet i Aufsichtsrådet er mot Piëch, er det stemmer som begynner å antyde at han fremdeles har en fremtid i familiebedriften.
Og da det viste seg at bilutstillingen i Shanghai åpnet uten at Winterkorn er til stede - «sykdomsforfall» - dukket konspirasjonsteoriene opp igjen.
Samtidig dukker sentimentale følelser opp. Gammelkansler Gerhard Schröder, som også har vært regjeringssjef i Niedesachsen og som satt i styrene da Piëch i 1993 inntok konsernledelsen med rakettfart, fortalte Bild Zeitung at alt det Piëch har gjort for Volkswagen ikke kan måles.
Torsdag den 23. meldte to uavhengige nyhetskilder at Piëch har vært frempå igjen og ikke bare fortsatt sin negative holdning til Winterkorn, men faktisk lansert to mulige etterfølgere overfor familien under et møte de nettopp har hatt i Stuttgart.
Det tok ikke mange timer før Piëch dementerte historiene. «Herr Winterkorn og jeg har snakket ut og jeg ser ikke lenger etter hans avløser».
Spiegel er på gang igjen. Flere styremedlemmer forteller bladet at de ikke lenger har tillit til 78-åringen. Det kommer også frem at han bare noen dager før hadde sagt til Porsche-sjefen, Matthias Müller (som skulle være en av hans Winterkorn-avløser-kandidater) at han skulle holde seg klar til et skifte i styreformann-stolen.
Så kom lørdagen med et foreløpig høydepunkt. Ikke bare går Aufsichtsrat-sjefen av med øyeblikkelig virkning, også hans hustru - som også sitter i Aufsichtsrådet - legger ned sine verv.
Det er bare 14 dager til årets generalforsamling. Forestillingen i Hannover den 5. mai vil bli underlig.
For første gang siden 2007 skal ikke de to toppene sitte ved samme bord og presentere en bedrift med mer enn 200 milliarder euro i omsetning, mer enn 10 millioner biler solgt, med 118 fabrikker i 31 land og med 600.000 ansatte.
Men med Piëch ute av bildet betyr det at en aksjonær kan ikke spørre ham om hvorfor i all verden han startet dette ballet, og hva han syns om at aksjekursen har ramlet fra 250 pluss, til ned mot 220 på disse 14 dagene.
Det går heller ikke an å spørre ham om han skal sette i gang med flere ego jåleforestillinger, som Glass-slottet i Dresden der de bygde den ekstremt mislykkede Phaeton, eller om han fremdeles tenker på flere Bugatti-eventyr, eller om han virkelig har planer om å gjøre sin nåværende kone - Ursula, hun med det strålende smilet - til sjef for det hele etter at han bulldozet familiens tidligere barnepike inn som medlem i Aufsichtsrådet.
Men selvfølgelig kan man fremdeles spørre Winterkorn om ekstrem lave marginer for VW-delen av konsernet, om hvorfor det er så vanskelig å utvikle en mellomklassebil for Kina, eller om hvorfor Volkswagen fremdeles ligger etter Subaru på salgsstatistikken i USA.
Noen vil sikkert også spørre ham om han syns han er verdt de 15,9 millioner euro han hentet inn i fjor.
Som pressetryne kommer jeg til å savne Piëch (skjønt det er vanskelig å tro at han forsvinner - den mannen har alltid hatt et ekstra ess i ermet) - det er alltid gode historier rundt ham.
Og ingen kan ta fra ham det at han overtok et råttent bo da han ble CEO i 1993, og etterpå ble alle styrenes overhode, klarte å snu det fra tapsbedrift med elendig produktivitet til å bli et kraftsentrum blant verdens bilprodusenter.