-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Automechanika med nye rekorder
5000 utstillere fra 170 land er noe av det Automechanika byr på. I går var første dagen. Vi er på plass.
Det skal bli spennende å se om også Norge kan sette ny rekord i år. Ikke i antall utstillere, dem er det sørgelig få av, men i antall besøkende.
Utstillingen har selvfølgelig noen overordnede slagord i år også: «Digitalisering» og «Rene biler». Men vel så viktig i en kort tidshorisont vil nok for eksempel PKK være for de norske besøkende.
Vi er ikke alene om utfordringer på det området, og i Frankfurt kan man se hvordan de løser de samme problemene som vi sliter med her hjemme. Besøk for eksempel det halvstatlige akkrediteringsselskapet DAkkS og se hvordan kalibrering og opplæring fungerer der.
Eller gå til Dekra som viser en dynamisk bremsetester, der prøver som tidligere kunne ta timer nå kan gjøres unna på 20 minutter.
Tyskerne, som også får nye PKK forskrifter i år, antar at det i dag står 20.000-30.000 bremseprøvere ute på verkstedene, utstyr som ikke kan brukes etter de nye forskriftene.
Det dukker opp en rekke løsninger som gjør livet enklere også. For eksempel viste Stenhøj et nytt lysjusteringsapparat som justerer seg selv etter underlaget.
Det møter alle krav til PKK, men stiller ikke samme krav til fullstendig flatt verkstedgulv som annet utstyr, fortalte Tor Even Bustnes fra Verksted og Industriservice da han viste det frem for en gruppe norske forhandlere.
Defa er blant de få norske vi alltid møter på Automechanika. I år stiller de med sitt nye program av ladere for hjem og arbeidsplass.
Konsernsjef Bård Klungseth forteller om stor interesse, også fra kolleger som Bosch og Hella, og sier at her har Defa igjen et globalt produkt.
Lørdag er utstillingens siste dag, det er med andre ord fremdeles god tid til å få med seg messen.