-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bilindustrien på full fart opp
Vi hører om bilfabrikker som må stenge samlebånd fordi de mangler chips. STOXX har åpenbart ikke hørt om det – den er på vei til å sende bilfabrikkenes aksjekurs opp til en fem-års topp.
Det er ganske morsomt å følge med på kursutviklingen når en bilfabrikk varter opp med en melding som enten er ganske deprimerende, eller spesielt lovende.
Det er ikke alltid, kan man trygt si, at vi som skriver om det gjengir det med en tone som reflekterer børsens.
Det er jo som regel markedet som har rett. Så derfor blir jeg overrasket når jeg for eksempel forteller at Volvo gjorde det ekstremt bra i siste kvartal og at de gikk ut av hele 2020 med en driftsmargin på solide 8,4 % - 11,3 % for siste kvartal – og allikevel reagerte markedet med en gjesp.
Opp mindre enn en prosent den dagen, høres liksom ikke ut som en begeistret applaus.
Nå sier folk som har greie på slikt at en av grunnen til at man ikke løp og kjøpte, var at det samtidig lå et forslag til meget stort utbytte, SEK 6 pluss 9, og dermed forsvinner en del av verdien i selskapet.
Sånt kan jeg ikke forklare, og jeg kan heller ikke forklare utviklingen på STOXX® Europe 600 Automobiles & Parts, men jeg kan forklare hva det er.
Man har valgt en «kurv» med 12 børsnoterte bilbransjeselskaper i Europa: Daimler, VW, Stellantis, BMW, Ferrari, Porsche, Renault, Michelin, Continental, Nokian, Valeo og Faurecia.
Så ser man på kursutviklingen for disse, lager et snitt av dem og tegner dem opp som en indikasjon på hva som skjer.
Og det som faktisk skjer med chipmangel, og bekymring for elektrifisering, og online-salg – skal/skal ikke, og myndighetenes stadig økende krav, og nasjonale forbud mot forbrenningsmotorer rett rundt hjørnet, og sytten andre bekymringer - er at indeksen øker fortere enn på lenge.
I mars i fjor var den på en absolutt bunn: 196 (ikke noen verdi, husk dette er en indeks, ikke en prisliste) – etter det har den steget jevnt og trutt. I dag var den oppe og luktet på 442. Tar vi hele indexen over fem år ser vi at den absolutte toppen ble nådd i januar 2018, da med 488.
Jeg sier ikke at den kommer til å nå så langt nå, jeg sier bare at retningen og farten er litt spennende.
Selvfølgelig ikke Tesla-utvikling, her snakker vi tross alt om tradisjonelle verdier målt i overskudd og produksjon og anlegg og historie og tradisjoner.
Men allikevel: hadde du investert i denne kurven for 52 uker siden, ville verdien på porteføljen din økt med mer enn 22 %. Hadde du satt penger i den for en uke siden og trukket dem tilbake i dag, hadde du hatt en pluss på 5,3 % (minus kurtasje, selvfølgelig).
Høres dette ut som en industri uten fremtid og som vakler fra den ene katastrofen til den andre?
PS! Jeg glemte kanskje å presisere det. Den Volvoen jeg snakket om lenger oppe er selvfølgelig LastebilVolvo. GeelyVolvoen er ikke notert på børs – men skal kanskje bli?