-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Diesel-konkurranse blant statsråder
Det er plutselig oppstått en ny konkurranse i Berlin. "Hvem er den flinkeste diesel-statsråden?" Nå tok samferdselsministeren tittelen tilbake fra miljøvernministeren – så lenge det varer. Og Porsche trekker tilbake 22.000 biler.
Vi fortalte tidligere i dag at Tysklands miljøvernminister Barbara Hendricks hadde møtt Volkswagen-ledelsen i forkant av det store Diesel-toppmøtet den 2. august.
I farten klarte hun å si noe i retning av at det kanskje hadde vært litt for tette forbindelser mellom bilindustrien og myndighetene, og at industrien kanskje hadde følt seg litt for «trygg».
Samtidig antydet hun at en løsning muligens kunne være at bilindustrien fikk et slags overordnet kontrollorgan – og i så fall mente hun at hennes departement ville være en naturlig medspiller.
Selvfølgelig sa hun det ikke høyt, men ekkoet av at samferdselsministeren har stått altfor nært bilfabrikkene dukket opp igjen.
Det er mer enn nok å se på alle spesial-favører tunge, tyske biler har oppnådd hos regelmakerne i Brussel for å forstå at det har vært tunge krefter inne i forhandlingene.
Det tok imidlertid bare noen timer, så slo Alexander Dobrindt (bildet), samferdselsministeren, tilbake. Han kunne fortelle en haste-innkalt pressekonferanse at han hadde avslørt at Porsche hadde jukset med 22.000 diesel-Cayenner, som nå ville bli trukket tilbake i hele Europa.
Dessuten, forkynte han, var typegodkjenningen for denne treliteren også trukket tilbake slik at ingen flere av disse svina (eller hva han kalte dem) ville få skilt på, før det hele var fikset.
(Fremdeles dreier det seg bare om en software oppdatering der man fjerner termo-vinduet, det som får renseanlegget til å gå i svart når du nærmer deg litt guffen temperatur).
Det er Porsche som selv har fortalt KBA (den aktuelle myndigheten) om dette, og «jobbet aktivt med KBA om denne saken» fortalte han også – akkurat som om det alene var med på å bedre luftkvaliteten.
Det som også er litt pikant her er at denne motoren er et Audi-produkt. Det er bare noen dager siden vi fortalte at Porsches øverste arbeidstaker-representant, Uwe Hück – også amatørbokser - krevde avgang for flere styremedlemmer i Audi. «Jeg orker ikke disse (diesel)løgnene lenger» var blant noe av det han sa.
Så foreløpig er det Samferdselsministeren som har scoret det siste måler.
Jeg tviler på at fiskeriministeren (hvis de har en slik) kommer til å melde seg på regjeringskonkurransen, men jeg ser ikke bort fra at Angela Merkel kommer til å benytte fredagen til å legge inn en søknad om diesel-oppmerksomhet.
Foreløpig har hun nok imidlertid nok med å fordøye åpningsforestillingen på årets Bayreuth-festspill som hun overvar med Joachim Sauer – hennes mann.
Merkel er en ihuga Wagner-fan, men for tredje år på rad opplevde hun at publikum gjorde gode forsøk på å pipe ut Katharina Wagner, festivalsjefen og barnebarns barnebarns barnebarn – eller noe, av komponisten. Begge disse damene holder ut, Katharinas første pipekonsert opplevde hun i 2008, da var også Merkel til stede.
Det er forresten en fascinerende tanke: denne erke-tyske dieselhistorien begynner å få slike dramatiske dimensjoner at man godt kan se for seg at gamle Richard hadde gjort en opera av den.
Bayreuth-festivalen 2025, når det hele er over, «Der Diesel-singer».
Men for å komme ned på jorden igjen. Porsche er altså også tatt med rumpa bar. Tvangsinnkalling, og typegodkjenning trukket tilbake.
Hva blir neste kapittel?