-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
EU vil ha realistisk forbruk
To spennende utspill fra EU de siste dagene: Krav om realistiske forbruksmålinger og nye krav til bilenes snitt-forbruk innen 2025. 0,2 liter pr. mil!
Det første utspillet er kanskje det kjipeste for Norge, for det vil kunne bety dyrere biler.
Eller sagt på en annen måte: hver gang en av mine kolleger sutrer over at oppgitt forbruk for en ny bil overhodet ikke stemmer med det som oppnås i praksis, vrir jeg meg i stolen og spør om vedkommende ikke forstår at dersom vi får «sanne» forbruksinformasjoner, vil engangsavgiften fyke i været.
I dag regnes mye av engangsavgiften ut fra hvor mye CO2 bilen – i teorien – slipper ut. Og jo lavere forbruket er (uansett hvor fjernt fra virkeligheten det måtte være), jo lavere CO2 blir den bilen belastet med.
Men nå sier EU også, ikke bare mine kolleger, at det innen 2017 må innføres en ny standard for forbruksmåling som i større grad reflekterer virkeligheten. Det de ber om er at WLTP-syklusen innføres (World Light Duty Test Procedure) som erstatning for dagens NEFZ.
Forskjellen er at WLTP inneholder flere akselerasjonsfaser og mer motorvei. Den skal også være mindre skånsom mot ekstremhybridene, som Porsche 918, slik at det ikke lenger skal gå an å ha en så sinnssyk kombinasjon som Nürburgring på under 8 minutter, og et forbruk på under 0,5.
I motsetning til NEFZ kjører også WLTP på virkelige veier – og hele prosedyren er utarbeidet av en arbeidsgruppe under FN.
Industrien er selvfølgelig skeptisk. «Altfor kort tidshorisont» er noe av det VDA, den tyske produsentorganisasjonen klager over. ADAC, med sine 18 millioner bileiermedlemmer, er derimot begeistret. «Bileieren har rett til å få vite hva bilen virkelig bruker», sier de.
Forholdsvis naivt, spør du meg, å vente den absolutte sannhet på dette området. En bil er ikke som en lyspære, som bruker 10 Watt, verken mer enn mindre, når den er slått på.
Men samtidig strammer EU til økonomikravene sine. Vi er altså på vei fra 130 gram CO2/km i dag til 95 gram i 2020. Men nå dukker også 68 gram opp, for 2025. Det tilsvarer 0,22 liter/mil!
Bare bilprodusenter med færre enn 1000 biler per år skal slippe unna disse påleggene. (En ny gylden æra for eksklusive superbiler?)
Det legges også opp til et nytt straffe- (eller bonus-) system. Fra 2020 vil hver solgte bil med mindre enn 50 gram utslipp, telle som 3,5 biler i totalregnskapet.
For det vil bli en straffebestemmelse som sier at hver bil som ikke møter 95 gram-kravet må betale en «bot» på 95 euro for hvert gram de er over.
Ganget opp med hele produksjonsserien blir det store penger. Derfor er det en enorm fordel dersom fabrikken også kan bygge og selge et antall null-utslippsbiler i tillegg.
Strengere forbrukskrav samtidig som selve målingen skjerpes sterkt, gir bilindustrien utfordringer som må være blant de største noen gang – dersom forslagene går igjennom.