-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fiat-sjefen i industritoppen
Volkswagen var så rasende på Fiat-sjef Sergio Marchionne at de truet med å melde seg ut av bilindustriens paraplyorganisasjon ACEA. Nå er Marchionne gjenvalgt for en ny lederperiode.
ACEA har vært en forsiktig, lavprofil-organisasjon som stort sett er kjent for å produsere europeisk registreringsstatstikk for personbiler rundt den 15. i hver måned.
Men i den siste perioden er det sveitsisk-canadiske Sergio Marchionne, Fiat-sjef og en dynamo av en sigarettrøykende industrihøvding, som har sittet i formannskolen.
Det var nok et sjokk for resten av medlemmene – alle Europas bilprodusenter, inklusive koreanere, amerikanere og japanere – da Marchionne kom med politiske utspill i sin periode.
Han ba Europarådet styre en nedbygging av bilbransjens overkapasitet i Europa, og han protesterte sterkt på en tysk idé om at tunge biler skulle få slappere utslippsregler enn de lette.
Det gikk så langt at man utvekslet mindre høviske hilsener på toppsjef- og styreleder-nivå, og Volkswagen, den største produsenten og derfor det tyngste medlemmet i ACEA, truet med å melde seg ut.
Det toppet seg virkelig under bilutstillingen i Paris, men etter duellen der smilte begge hovedpersonene. Det må åpenbart ha vært ekte smil, for nå er altså Marchionne gjenvalgt på nytt.
Det i seg selv er helt uvanlig, jeg kan ikke huske sist en formann satt i flere perioder etter hverandre. Og dette valget kunne umulig ha skjedd uten at Folkevogn var med. Dette kan tolkes i to retninger.
Enten at Wolfsburg tross alt er ganske fornøyd med den profilen ACEA har fått under Marchionne, eller – alternativ to – Marchionne har lovet å være litt mer forsiktig.
Jeg har veldig vondt for å tro på den siste forklaringen.
PS!
Bare noen tall til slutt for å antyde hva det er Marchionne egentlig er talsmann for:
Bilindustrien sørger for et EU-handelsoverskudd på 114,1 milliarder euro.
Totalt har EU-økonomien nå et handelsunderskudd på 152,8 milliarder.
Ca. 11,6 millioner mennesker – 5,3 % av EUs samlede aktive arbeidskraft – arbeider i denne sektoren. Ser vi på ren bilproduksjon beskjeftiger den 3,1 millioner - mer enn 10 prosent av de som jobber i produksjon i EU.
Biler bidrar til mer enn 375 milliarder Euro i skatter og avgifter i Europa. Føy også til at bilindustrien hvert år investerer rundt 26 milliarder euro i Forskning og Utvikling – det største bidraget fra noen privat sektor.