Fiat-sjefen i industritoppen

Volkswagen var så rasende på Fiat-sjef Sergio Marchionne at de truet med å melde seg ut av bilindustriens paraplyorganisasjon ACEA. Nå er Marchionne gjenvalgt for en ny lederperiode.

Publisert Sist oppdatert

ACEA har vært en forsiktig, lavprofil-organisasjon som stort sett er kjent for å produsere europeisk registreringsstatstikk for personbiler rundt den 15. i hver måned.

Men i den siste perioden er det sveitsisk-canadiske Sergio Marchionne, Fiat-sjef og en dynamo av en sigarettrøykende industrihøvding, som har sittet i formannskolen.

Det var nok et sjokk for resten av medlemmene – alle Europas bilprodusenter, inklusive koreanere, amerikanere og japanere – da Marchionne kom med politiske utspill i sin periode.

Han ba Europarådet styre en nedbygging av bilbransjens overkapasitet i Europa, og han protesterte sterkt på en tysk idé om at tunge biler skulle få slappere utslippsregler enn de lette.

Det gikk så langt at man utvekslet mindre høviske hilsener på toppsjef- og styreleder-nivå, og Volkswagen, den største produsenten og derfor det tyngste medlemmet i ACEA, truet med å melde seg ut.

Det toppet seg virkelig under bilutstillingen i Paris, men etter duellen der smilte begge hovedpersonene. Det må åpenbart ha vært ekte smil, for nå er altså Marchionne gjenvalgt på nytt.

Det i seg selv er helt uvanlig, jeg kan ikke huske sist en formann satt i flere perioder etter hverandre. Og dette valget kunne umulig ha skjedd uten at Folkevogn var med. Dette kan tolkes i to retninger.

Enten at Wolfsburg tross alt er ganske fornøyd med den profilen ACEA har fått under Marchionne, eller – alternativ to – Marchionne har lovet å være litt mer forsiktig.

Jeg har veldig vondt for å tro på den siste forklaringen.

PS!

Bare noen tall til slutt for å antyde hva det er Marchionne egentlig er talsmann for:

Bilindustrien sørger for et EU-handelsoverskudd på 114,1 milliarder euro.

Totalt har EU-økonomien nå et handelsunderskudd på 152,8 milliarder.

Ca. 11,6 millioner mennesker – 5,3 % av EUs samlede aktive arbeidskraft – arbeider i denne sektoren. Ser vi på ren bilproduksjon beskjeftiger den 3,1 millioner - mer enn 10 prosent av de som jobber i produksjon i EU.

Biler bidrar til mer enn 375 milliarder Euro i skatter og avgifter i Europa. Føy også til at bilindustrien hvert år investerer rundt 26 milliarder euro i Forskning og Utvikling – det største bidraget fra noen privat sektor.

Powered by Labrador CMS