-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Genesis i sentrum
Etter nesten et halvt år fullstendig fravær har en av tidens beste designere, Luc Donckerwolke, dukket opp igjen. Som designsjef for Hyundais nye premium-satsing: Genesis.
Dersom man skal forsøke å følge med på litt designhistorie, må man være veldig oppmerksom på når ledende skikkelser plutselig opphører å eksistere, å bli «ikke-personer» slik George Orwell beskriver det i 1984.
Når du nå leser designhistorier om Bentleys Bentayaga, som nå er i ferd med å komme på markedet, vil du måtte lete lenge før du finner Luc Donckerwolkes navn blant designerne. På tross av at han faktisk var designsjef der under hele bilens tilblivelseshistorie. Det passer ikke historiefortellerne å minne om noe som var men ikke er.
Spesielt ikke i dette tilfellet, for ikke bare har han hoppet av, han la heller aldri skjul på, overfor dem han regnet med det gikk an å snakke med, at han ikke likte verken bilen eller prosjektet.
Plutselig, i sommer, forlot han nemlig jobben som designsjef hos VW-eide Bentley – og etter det var det ingen som så han – men spekulasjonene gikk høyt.
Først nå kom bekreftelsen på det alle gjettet. Peter Schreyer, som også har en VW-bakgrunn, ble designsjef for Kia i 2006 og løftet merket hurtig opp til imponerende design-høyder, hvoretter han også overtok ansvaret for Hyundai.
Prestisje
Nå har den 63 år gamle tyskeren ansatt den 49 år gamle internasjonalisten (men med belgisk pass). I første runde som designsjef på Hyundai, med spesielt ansvar for selskapets Prestige Design Division – som altså betyr den nye merkevaren Genesis.
Men på sikt betyr dette selvfølgelig også at han er i linje til å overta Schreyers jobb.
Når jeg forteller om en fyr som var med på å definere den opprinnelige Audi A2 – en av de mest geniale bilene noensinne, og når jeg forteller at dersom du ber om en autograf, slenger han alltid på en tegning av en Michel Vaillant-bil der, er det kanskje åpenbart at dette er en fyr jeg liker og har respekt for.
Han hadde en diplomatfar så han møtte ikke sitt eget hjemland før han var 18. I Belgia ble han lenge nok til at han kunne kalle seg ingeniør, så bar det til Sveits og Art Center der han gikk ut med folk som norsk/svenske Erik Rocke (Saab) og Stephane Schwarz (Nissan/Zagato).
VW-stigen
Så bar det rett til Volkswagen-gruppen. To år i Ingolstadt, tre år i Praha og Mlada Boleslav, tre år i München (med bl.a. Audis Le Mans biler), deretter ble det San Agata Bolognese hvor han blant annet gjorde Murcielago før han ble sendt til Seat – en av de viktigste karriereutskytningsrampene i konsernet.
Underveis fikk ha vist en Vaillant-special utgave av en Seat og hadde bidratt til et av serieheftene.
Men i stedet for toppjobb da i Wolfsburg da han sluttet, ble det en tur på landsbygda i England i 2012.
Seks G’er
Og nå altså høyt oppe i en Hyundai-eid skyskraper i Seoul. Det eneste konkrete vi foreløpig vet om hans kommende oppgaver, er å få frem en serie på seks G’er før 2020. Som alle skal nummereres som Infiniti gjør, 50, 60, 70 o.s.v. avhengig av hvor de ligger på segmentskalaen, og alle bakhjulsdrevne.
For ifølge Schreyer, da han offentliggjorde denne viktige delen av hans pågående talentjakt, MÅ slike biler være bakhjulsdrevne «med langt panser, kort overheng foran og med glassavdelingen ganske langt bakover».
«Disse bilene skal bli industrien fyrtårn», sa han.
Donckerwolke er nok et godt valg til den oppgaven.