-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hedrer bilgründere med fire frimerker
Norsk bilproduksjon er et lite kjent stykke av industrihistorien. Nå løfter Posten sammen med Norsk vegmuseum fram de norske bilpionerene og hedrer dem med fire frimerker.
Mange nordmenn har forsøkt å produsere egne bilmodeller. For mange ble det med ett eller noen få eksemplarer, noen få bygde ti- til hundre biler før mangel på finansiering innhentet dem og et fåtall nådde et firesifret antall biler før det tok slutt. For slutt tok det for dem alle.
Think på Aurskog er den siste og mest kjente egenutviklede norske bilmodellen. Think Classic og Think City ble produsert i snaut 1500 eksemplarer i Norge før produsenten flyttet sammensettingen til Finland. Så var det slutt.
Troll i Lunde i Telemark i 1950-årene gikk det ikke så bra med. Store ambisjoner var ikke nok, og etter tre prototyper og to produksjonsbiler var det over og ut for Troll.
Clarin Mustads sekshjuling med styring på fire av dem feirer 100 års jubileum i år. Bilen fikk tilnavnet Giganten fordi den var enorm. Det ble med det ene eksemplaret.
Hans Christian Bjerings konstruksjon var smal og tilpasset datidens veinett. Føreren satt bak og passasjeren foran. Den luftkjølte motoren hadde de mellom seg. Men noen serieproduksjon av bilen kom aldri i gang.
Jeg nevner disse fire fordi det nettopp er dem Posten sammen med Norsk veimuseum på Lillehammer har valgt ut til å representere norsk bilindustri når Posten nå hedrer denne forholdsvis ukjente delen av norsk industrihistorie.
På fire frimerker, hvert trykket i 1.340.000 eksemplarer og utgitt på frimerkets dag, presenteres hver av de nevnte bilmodellene.
Selve presentasjonen av frimerkeserien var naturlig nok lagt til Vegmuseet. Dit hadde posten også tatt med seg en 1932 modell Harley med postvogn og 1956 Volvo Duett.
– Jeg har selv kjørt begge hit opp fra Postmuseet. Sykkelen ble brukt i Oslo, men kun til frakt av post fra de røde kassene. Den starter helt greit og går så fint. Så er det lyden da, sier Svein Simenstad.