-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kina-besøk hos Pininfarina
Det har skjedd mye hos Pininfarina etter at de ble overtatt av indiske Mahindra. Blant annet har de overlevd. Og et ferskt besøk viser hvilket fotfeste de har fått i Kina.
Vi så det på den siste Genève-utstillingen der Pininfarina avduket en hel familie biler de har utviklet for noe som heter HK Group.
Men det var bare foreløpig siste stopp på en lang vei de har gått opp i Kina. Pininfarina var vel blant de italienske pionerne da de for første gang bisto en Kina-fabrikk med design og produksjonshjelp allerede i 1996.
Siden har det vært en lang rekke samarbeidsprosjekter som har sett dagens lys – og minst like mange som fremdeles holdes hemmelige.
Vi kjenner til samarbeide med Hafei, Chery, Changfeng, Brilliance, BAIC og JAC – og sikkert også mange andre, dersom vi tenker oss om.
Det ble etterhånden såpass mye at de åpnet sitt eget kontor i Shanghai i 2010, som nå er en fullskala design-fabrikk som leverer alt fra de første ideene til ferdige helskala modeller.
I forbindelse med Kina-innsatsen sin er Pininfarina også blitt ivrige etter å fremheve innsatsen de har gjort for miljøvennligere biler.
Fra Nido-serien sin som de startet i 2004, via Blue Car som ble Bollorés el-bildelingsbil som nå finnes på gatene i Paris, Singapore, Indianapolis og Torino, til de ferske HL-planene.
Nylig fikk Pininfarina litt Italiensk-Kinesisk ære, de ble tildelt «Silkeveien»-prisen av Italia-Kina Foundation for sitt arbeid mellom disse to landene.
Applausen gjaldt ikke minst designselskapets engasjement i det nye Belt and Road initiativet – drømmen om vårt århundres nye «Silkevei».
Det var vel også noe slikt Ma Kai snakket om da han nylig besøkte PF-anlegget rett utenfor Torino da han var på statsbesøk i Italia. Han er en av de fire vise-statsministrene i Kina, og han brakte med seg en ganske tung delegasjon da han dro på besøk.
– Kina er den største bærekraftige mobilitets-markedet i verden, sa visestatsministeren blant annet.
– Vi produserer halvparten av verdens elbiler, og i 2018 regner vi med å nå 700.000 slike. Her trenger vi Pininfarinas know-how og ekspertise. Vi regner med et fortsatt vinn-vinn partnerskap mellom dette velkjente merkenavnet og den kinesiske regjering.
Jeg regner med at Anand Mahindra er svært fornøyd med hvordan Torino-filialen hans oppfører seg for tiden.
Har du forresten hørt om premie-tweeten hans fra et år tilbake? Han hadde lagt ut bildet av en Maserati Birdcage med Pininfarina-karosseri på nettet og skrev at han likte den så godt.
– Hvorfor kjøper du ikke bilen, sprute en som åpenbart fulgte ham.
– Vi kjøpte selskapet isteden, repliserte Mahindra.