-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kineserne flytter til Europa
Chery får nytt designsentrum nær Frankfurt, og SAIC får et i London. Samtidig fortsetter stol-leken.
Dagens nyhet startet egentlig for mer enn et år siden. Da flyttet Steve Eum fra stillingen som Creative Director hos General Motors i Kina til Chery, der han ble sjefdesigner. GM-jobben hans hadde også medført et meget tett samarbeid med SAIC.
Det hadde ikke jeg oppfattet da jeg snakket med James Hope på Chery-standen i Frankfurt i fjor. Jeg trodde han fremdeles var sjefen, der han fortalte om hvordan de nå holdt på å bygge opp nytt designsenter i Europa.
Det viser seg nå at dette har vært hans jobb hele det siste året, og nå er senteret etablert og åpnet og navnet er Chery Europe GmbH.
Det blir mye mer enn bare et designsentrum. Her skal man finne Forskning og Utvikling, et stort monitoring senter skal opprettes, og det skal bli avdelinger for marketing og salg.
Da det hele ble åpnet sa Tongye Yin, Chery-sjefen, at det var prestisjemerket deres, EXEED, det skulle satses på, og at det er en bilserie som vil kunne konkurrere med europeiske biler i toppsjiktet når det gjelder kvalitet, design og teknologi.
Det er lenge siden Chery begynte å eksponere sin interesse for Europa. I dag selger de biler i Russland, Ukraina, Hviterussland, Serbia, Makedonia og Tyrkia, samt i Italia i et samarbeid med DR Motor Company.
En gang etter 2020 kan vi vente de første resultatene i salg.
Men samtidig skjedde det ting hos SAIC. Da Eum forsvant skjedde det en styrking av Shanghai-studioet samtidig som man ville gjøre mer i Europa.
London valgte de, der de nettopp åpnet et stort designstudio – i tillegg til det de allerede også har i Birmingham.
Det nye ledes av Robert Lemmens, som – før han kom til MG og SAIC i 2012 – hadde vært hos Nissan i London i ti år.
Det nye designkontoret skal jobbe like meget med den kinesiske merkevaren Roewe, som med MG.
– Vi ønsker et europeisk tema i Roewe, sa Shao Jingfeng ved åpningen. Han er SAICs Design Director. Og han la til at London skal også bli selskapets sentrum for innovative fremtids-løsninger, og at de skal jobbe tett med lokale skoler som den i Coventry og med Royal College of Art.
Men fremdeles befinner de fleste Euro-baserte kinesiske design-avdelingene seg i Torino.
LES OGSÅ: