-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kjeft av mor
Angela Merkel, Tysklands solide Forbundskansler, er ferdig med sommerferien og startet høstens valgkamp med en valgtale i Dortmund. Bilindustrien fikk så det holdt.
De siste tre ukene har det stormet rundt tysk bilindustri. Det startet forsiktig med noen fabrikker som «frivillig» ville oppgradere noen av dieselmotorene sine fra «rene» til «enda renere».
Så kom Spiegel med beskyldninger om ulovlig kartellvirksomhet mellom alle produsentene. Det er åpenbart mye i disse beskyldningene – både i Tyskland og i EU er det bekreftet at det jobbes det med den saken.
Så dukket det opp masse dritt. Gode dokumentasjoner på hvordan det virket som om det var altfor tette bånd mellom myndigheter og industrien.
Mange eksempler på hvordan EUs forsøk på å endre utslippsregler var stoppet av tyske interesser.
Vi fikk den utrolige historien der Porsches Audi-motorer var utstyrt med samme type jukse-software som Volkswagen var tatt på fersken med for to år siden – slike system var altså fremdeles i bruk. Typegodkjenningen ble trukket tilbake.
To uker var stappfull av slike påstander, beskyldninger og gode dokumentasjoner. Og uansett hvilken holdning man har til innholdet i alt som kom fram – det kan vanskelig tolkes som god PR.
Vi fikk det såkalte diesel-toppmøtet som «feigingene» flyttet fra Samferdselsdepartementet til Innenriks, for at man skulle unngå demonstrantene. Resultatet ble den absolutt enkleste for bilbransjen – 5 millioner motorer skulle software-oppgraderes – 1,7 av dem var allerede behandlet tidligere.
Hele arrangementet, og utfallet, ble saftig kommentert.
Forrige lørdag var Spiegel på plass igjen med en forside der en Boble lå på taket, og der de lovte oss en artikkel om «En Legendes Ende» - om hvordan regjering og konsernene ruinerte bilnasjonen-Tysklands gode rykte.
Så står altså Angela Merkel der, på sin første opptreden etter ferien og forteller at «store deler av bilindustrien har gamblet bort en utrolig grad av tillit» først og fremst gjennom dieselskandalen. (Jeg har ikke oppfattet at hun har nevnt kartell/politiske bindinger med et ord.)
Men selv om hun var virkelig tøff i tonen, visste hun selvfølgelig at hun snakket til 860.000 arbeidstakere i en industri som representerer 450 milliarder euro i omsetning. Industrien er jo, bokstavelig talt, motoren i Europas økonomi.
Selv om hun gikk rett på ledelsene og så at «når folk skjuler viktige detaljer og i stor skala utnytter hull i utslippstestingen slik at resultatene ikke er å kjenne igjen – da ødelegges tilliten».
Men hun kalte det ikke bedrageri, og hun kom ikke inn på dem og det det virkelig gikk ut over – kundene og de med pusteproblemer og miljøet – og hun nevnte heller ikke tyske byers innsats for å holde dieseltrafikk unna sentra.
Derimot forsvarte hun diesel og bekreftet at industrien hadde en sentral rolle i økonomien og at den trengte støtte nå som den jobbet med store endringer i retning av elbiler, autonome biler og bildeling-systemer.
Og hun lovte fortsatt støtte til industrien: “Når selskapene ikke kan klare slike endringer på egen hånd, må Regjeringen stå bak og være med på å føre ting fremover».
Det er lite sannsynlig at dette lille dykket ned i en av de store sakene i Tyskland for tiden er nok til å fjerne Bilindustrien som en valgkamp-sak i ukene som kommer. Med bilutstillingen i Frankfurt midt oppi det hele.
Imens viser en måling som Kantar Emnid-instituttet har gjort for Funke-Medie gruppen at samferdselsminister Alexander Dobrindt er den i regjeringen som skårer dårligst på popularitets-skalaen. Bare 23 % av de spurte er fornøyd med det han gjør. 60 posent er misfornøyd.
Det er han som leder blant annet de organene som har vært ganske veike når det gjelder å måle utslippene i forbindelse med typegodkjenningene.
Børsen følger med. Volkswagen har fått mest juling. For 30 dager siden lå den ordinære VW-aksjen på 146,80. Siste uke sluttet med aksjen nede på 129,16