-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Labert Q2 for VW
Ikke bare sank fortjenesten hos VW for annet kvartal. Omsetningen sank også
Samtidig som meldinger om at volum-forskjellen mellom Volkswagen og Toyota nå er syltynn, får vi annet kvartal-rapporten som forteller at utleveringer til kunder har økt fra 2,48 millioner biler i Q2 i fjor, til 2,62 millioner i år.
Samtidig har omsetningen falt. Fra 52,1 milliarder euro, til 51. En av grunnene til denne nedgangen er sikkert valuta, men dessverre sender ikke Volkswagen med CER-korrigerte (Constant Exchange Rate) tall, slik at det vanskelig å vurdere om det er like mye prispress som valuta.
Fortjenesten har også falt, fra 3,43 til 3,33 milliarder euro. «Vanskelige markeder, intens konkurranse, skiftende rente-regimer og valutautvikling» brukes som forklaring.
Dersom man ser på første halvår er resultatene mer positive. Omsetningen økte med 0,1 prosent (i stedet for å vise en tilbakegang på 2,2) og fortjenesten økte med 7 prosent (mot 2. kvartals nedgang på 3,1). Men det gjør jo ikke 2. kvartals tendenser mindre bekymringsfulle.
Nesten alle «filialene» var positive, selv om driftsmarginen hos Audi falt fra 10,5 til 10 prosent.
Skoda tjente meget bedre og bedret marginen fra 4,9 til 7,1 prosent. Seat bedret resultatet fra minus 40 til minus 37 millioner euro.
Bentley viste solid vekst og driftsmarginen økte fra 8,3 til 10,7 prosent. Porsche er jo helt vanvittig, med en driftsmargin på 17,1 prosent. Men den var tross alt lavere enn for et år siden, da lå den på 18,4 prosent.
VW Commercial fikk en driftsmargin på 5,9 prosent, opp fra 5,2. Scania er en av de flinkeste i klassen, driftsmargin på 9,4 prosent (9,1 i fjor) mens MAN måtte nøye seg med 3,3 prosent.
Også Volkswagen selv begynner å konsentrere seg mer om driftsmarginer enn om volum nå og måtte slå fast at den var på labre 2,1 prosent etter første halvår. 3 hele prosent i fjor.
Etter første halvår sto de fast på at de kom til å nå årets mål på mellom 5,5 og 6,5 prosent. Marginen var på 5,9 prosent i fjor.
De viste også til solid økning i Kina, og sa at den ville hjelpe dem til å nå 10 millioner utleveringer i år. Ikke bare er det for første gang, det er også fire år tidligere enn de hadde regnet med.