-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Samling i toppen
Det vakte oppsikt da tyske ZF kom med et bud på amerikanske TRW for kort tid siden. Blir det en sammenslutning blir de nummer to etter Bosch blant underleverandørene.
TRW er kanskje litt mer doldis enn ZF, men denne amerikaneren er heller ikke blant de små.
På Automotive News sin liste over de store underleverandørene ligger den på 11. plass, mens ZF er nummer ni.
TRW har en børsverdi på rundt 11 milliarder dollar. I de første meldingene het det at ZF-budet lå på rundt ti, men det har senere dukket opp indikasjoner på at kredittinstitusjoner er villige til å støtte opp med inntil 13 milliarder.
ZF hadde en omsetning på 16,8 milliarder euro i fjor, TRW på ca. 17,4 milliarder dollar. Til sammen hadde altså de to gigantene en samlet omsetning rundt 40 milliarder dollar i 2013.
Lange tradisjoner
ZF er en eldgammel bedrift. Neste år fyller de 100 år, og de ble grunnlagt av Ferdinand von Zeppelin. Han fant ingen passende girdrev til sine luftskip som han bygget nede i Friedrichshafen, så da grunnla han like godt Zahnradfabrik Friedrichshafen.
TRW er egentlig enda eldre, man kan følge selskapet helt tilbake til 1901, men Thompson Ramo Wooldridge ble det først da Thompson Products slo seg sammen med Ramo-Wooldridge i 1958.
De ble etterhånden ganske store på sikkerhetssystemer for fly, og i 2002 kjøpte Northrop Grumman opp TRW, hvorpå de umiddelbart solgte TRW Automotive til et aksjefond som så la det ut på børs for ti år siden.
Hånd i hanske
Disse to utfyller hverandre på en måte som gjør dem til et perfekt par. Hovedinteressene til TRW er sikkerhets- og førerassistanse-systemer. Det er ikke lenge siden de sa at de regnet med at denne delen av markedet ville øke med mer enn fem-gangeren frem mot 2020.
ZFs interesser ligger mer på chassis-produkter. Styring, girkasser, drivlinjer og liknende.
Begge jobber også for den tunge enden av bilbransjen, busser og lastebiler, og begge har et solid globalt nærvær.
En fusjon kommer nok ikke til å skje så fort at vi kommer til å se det når Automechanika åpner sine dører i Frankfurt om halvannen måned. Men det sier seg at dette temaet kommer til å bli minst like viktig som nye trender, produkter og teknologier.
Flere spekulasjoner
Ikke minst kommer det til å bli spekulert om flere fusjoner. Autoliv er helt klart en kandidat for ivrige friere. Både Visteon og Tenneco ser ut som de er undervurdert av børsen. Cummins kan være en kandidat.
Eller kanskje vi vil se Conti eller Magna kaste seg på banen på jakten etter TRW eller andre nypynta bruder?
Uansett, de fleste er enige om at det er underlig vi ikke har sett flere oppkjøp eller sammenslutninger i denne delen av bransjen.
Bilfabrikkene intensiverer tross alt prispresset mot underleverandørene kraftig, og det er åpenbart at for eksempel Ford jobber hardt for å begrense antall underleverandører.
Da er det bra dels å ha størrelsen som gjør produksjons rasjonell og at forskning og utvikling kan deles på større volum, og dels at man har den størrelsen som gjør at det finnes forhandlingskraft på den siden av bordet også.
Vi må helt tilbake til 2007 for å finne det siste fusjons-jordskjelvet i denne sektoren. Det var da Continental overtok VDO fra Siemens. Litt over 11 milliarder euro snakket vi da.
Schaefflers 12 milliarder euro store oppkjøp av Continental i 2009 kan vi ikke helt regne med her – den gikk jo bare så vidt litt bedre enn Porsches overtakelse av Volkswagen.