-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mer enn ventet for GM
Et tap i fjerde kvartal på 4,8 milliarder dollars var vesentlig mer enn markedet hadde ventet.
Generalen ønsker nok å legge 2005 bak seg så fort som mulig. Et virkelig forglemmelig år, kalte Fritz Henderson som nylig har tatt over ansvaret for konsernets lommebok det. Med fjerde kvartalsresultatet endte fjoråret (foreløpig) på 8,6 milliarder dollars baklengs.
En fattig trøst er det kanskje at dette ikke er noen rekord. Det var verre i 1992 for eksempel, og selskapet kom sterkt tilbake.
Skal man se etter lyspunkter, kan man for eksempel slå fast at med den interessen det er for GMs kredittarm, vil det ikke være vanskelig for selskapet å hente inn ganske mange milliarder ved å selge GMC. Det er også interessant at selv om markedsandelen, globalt sank fra 14,4 til 14,2 prosent, solgte man de 9,2 millioner bilene for omtrent samme omsetning som i 2004: 192,6 milliarder dollars.
Man klarer altså å holde omsetningen oppe, men møter en rekke ekstraordinære elementer. 2,3 milliarder av tapet kan for eksempel føres tilbake til underleverandøren Delphi, og 1,3 milliarder kostet det å stenge en del fabrikker. Og det arbeidet er ikke over ennå.
Men Europa er åpenbart på rett kurs, der ble underskuddet mer enn halvert fra 345 millioner til 159 i fjor.
Selvfølgelig ramlet aksjene på nyheten om det store tapet, men også her er det noe underlig. For selv med 4,1 prosent fall i aksjeverdien, er GM den aksjen som til da hadde oppført seg penest på Dow-indexen. Det er åpenbart flere som regner med at ting kan ta seg opp.
En av dem er Kirk Kerkorian, som kvittet seg med en kjempepost rett før nyttår. Dagen før det siste kvartalsresultatet ble kjent, brukte han 263 millioner dollars på å øke eierandelen sin fra 7,8 til 9,9 prosent igjen. Hadde han ventet en dag hadde han spart 10 millioner.