-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Schrempp verd 5 mrd. (foreløpig)
Jeg lurer på hvordan det føles, en slags omvendt penger i banken. (Skjønt jeg er sikker på av Daimlerchryslers avgående toppsjef Jürgen Schrempp har penger i banken.) Men her forteller børsen at han er verd minst 5 milliarder Euro. Det er den foreløpige økningen av selskapets børsverdi.
Da Daimlerchrysler-sjefen Jürgen Schrempp i god tid, slik at det var alle muligheter til å handle selskapets aksjer både i Frankfurt og New York, fortalte at han skulle gå av ved nyttårstider, steg prisen på selskapets aksjer med 9 prosent. Det vil si at det ble lagt 3,2 milliarder Euro til selskapets børsverdi.
Fredag steg aksjen enda mer, slik at foreløpig er avskjeden hans applaudert til tonene av 5 milliarder pluss. Men downside er selvfølgelig at vi fremdeles er langt unna, ca. 50 milliarder, den verdien de to selskapene hadde ved sammenslutningstidspunktet i 1999.
Schrempp sier at han har valgt å gå av nå fordi ting er på rett kjøl nå. Dersom det virkelig er sant er det en ganske imponerende liste katastrofer han selv har stått ansvarlig for, som nå endelig er rettet opp. Inn og ut av Mitsubishi, Smart som ikke leverte, Toll Collect – veiprisingssystem i Tyskland, kvalitetsproblemer, en lang rekke kjedelige rettssaker. Listen er lang og kan delvis forklare hvorfor noen har satt navnet Neutron-Jürgen på ham: Hans evne til å ødelegge verdier og allikevel beholde posisjonen er imponerende.
Selvfølgelig har selskapet klart å lage surr av etterfølgerspørsmålet også. Det er ikke lenge siden det vakte en smule oppsikt at Wolfgang Bernhard, vidunderbarnet som var Dieter Zetsches høyre hånd hos Chrysler, plutselig ikke ble Mercedes-sjef allikevel. Grunnen skulle være at han hadde en grov-sandpapir-holdning overfor fagforeningene. I dag har han begynt å feie kosten hos Volkswagen og nyter allerede stor respekt hos fagforeningene.
I stedet for Bernhard ble Eckhard Cordes satt på som Mercedes-topp. En glimrende manager. Han har rykket opp kvalitets-tøv med roten, og er midt inne i sin CORE-plan, som blant annet skal sørge for at Mercedes får en margin på 7 prosent på salget sitt, og ikke nær null, som nå.
Så glimrende manager anser Cordes, og mange andre, ham for å være at da det ble klart at styret henter hjem Dieter Zetsche fra USA for å gjøre ham til konserntopp, leverte Cordes sin avskjedssøknad. Ingen tviler på at han virkelig mener det, og svært mange regner med at det vil bli umulig å overtale denne ambisiøse lederen til å bli. Vær sikker på at det finnes andre bilprodusenter i vegg-til-vegg formasjoner som står klar til å snappe ham opp. Og Daimlerchrysler har ingen åpenbar kandidat til å overta denne mest kritiske delen av hele konsernet.
Fremdeles snubler kolossen fremover, men mange antyder at nå som Deutsche Bank – som har vært en aktiv medaktør i konsernets dag-til-dag liv siden 1920-årene, og andre institusjonelle investorer i økende grad konsentrerer seg om å jobbe med finans og ikke å leke bilprodusent, vil det kunne gå an å drive Mercedes som en produsent med globale ambisjoner. Deutsche Bank brukte i hvert fall torsdagens 9 prosent økning til å selge unna 3,5 prosent av Daimlerchrysler-aksjene sine.