-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sesong for motorsamarbeide
Det er voldsomt til motor-samarbeider for tiden. Vi har nylig fortalt om PSA/BMW og PSA/Ford, i dag er tiden kommet til Mitsubishi/Hyundai/Daimlerchrysler.
Global Engine Manufacturing Alliance heter selskapet som står bak den nye felles verdensmotoren. Fra fem fabrikker skal det komme to millioner motorer pr år. 840.000 av disse skal komme fra to fabrikker i Dundee, Michigan. Den første av disse vil være i sving allerede fra september neste år. Det vil komme andre fabrikker både i Japan og Korea.
Det dreier seg om firesylindrede motorer på 1,8, 2,0 og 2,4 liter med inntil 170 hestekrefter, et solid dreiemoment, ULEV-II eksos-standard og en drivstofføkonomi som sies å ligge 5% under dagens firere fra Chryslers fabrikker i Mexico og Trenton (som bl.a. brukes i Mini).
De nye motorene vil havne i 12 Chrysler-modeller, blant annet den kommende Neon-erstatningen, og Stratus og Sebring av neste generasjon. Fra Hyundai og Mitsubishi vil det komme til sammen 8 modeller med disse motorene.
Foreløpig later det til at de ny-motor bilene Hyundai skal selge i USA, vil bli importert alle sammen. Med andre ord skal modellene fra Hyundais nye fabrikk i Montgomery, Alabama, bruke andre motorer. Men det presiseres at Dundee-fabrikkene vil ha ekstra kapasitet dersom Hyundai har bruk for flere.
Mitsubishi har utsatt de første leveringene, men det betyr åpenbart ikke at prosjektet derfra er lagt på is. Coventry sier at Mitsubishi er full partner, men på grunn av endringer i modellplanene vil de ikke begynne å montere den nye motoren så tidlig som opprinnelig planlagt.
Fra Daimlerchryslers side hevdes det at de vil spare 100 millioner dollars pr. år ved å delta i dette samarbeidet. Dundee-fabrikkene alene vil for øvrig koste 600 millioner dollars.