-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Gode grep fra Mercedes
Onsdag skal det være generalforsamling hos Daimlerchrysler. Noen dager i forkant gikk konsernet ut og viste at man virkelig var i stand til å håndtere påtrengende problemer.
Noen oppfatter det selvfølgelig som nok en bekreftelse på svakhet. Men når Daimler-Benz endelig går ut og henter inn 1,3 millioner biler, viser de at dette tar de på alvor. Det er først og fremst noen elektroniske (potensielle) problemer som skal fjernes, og siden de ikke påvirker sikkerheten er ikke dette en aksjon Mercedes var tvunget til å ta. Men i stedet for å ha mugne kunder inn og ut av verkstedet i lang tid fremover, sørger man nå for at noe av det som kan skape problemer blir tatt hånd om.
Det er ingen hemmelighet at Mercedes har hatt kvalitetsproblemer de siste årene, men den nye Mercedes-sjefen Eckhard Cordes (bildet) kaller aksjonen et ledd i vårt konsekvente arbeid for å nå det høyeste kvalitetsnivå noensinne Den dreier seg i prinsippet om alle bensin-seksere og -åttere bygget fra juni 2004 til november i fjor, og mye av kostnadene ved aksjonen finner man allerede i avsetninger fra i fjor.
Smart-nyhetene må også kalles positive, ut fra det at nå kommer man endelig med en konkret beskrivelse på hva som skal skje. Etter at merket i all for lang tid har vært gjenstand for konsernprodusert spekulasjon om Overleve eller Dø, er beskjedene nå klar. Antall varianter halveres og en tredel av bemanningen må bort. I klartekst: Roadster forsvinner mot slutten av dette året og utviklingsarbeidet på Formore stanses. Fortwo og Forfour fortsetter, den første kommer forresten snart i faceliftet utgave.
Dette betyr blant annet at det blir enklere å rendyrke Smarts særpreg, og også at det blir enklere å distribuere bilen gjennom Mercedes-nettet. Nå skal det ikke bli noe problem å skille mellom de to merkene. Det ble bekreftet at spørsmålet om å avslutte hele eventyret har vært diskutert, men at man slo fast at det ville bli for dyrt.
Konsernsjef Jürgen Schrempp vil nok igjen få masse pepper på generalforsamlingen (i forhold til 1999 er verdien på konsernet sunket med to tredeler og dividende nesten halvert) men samtidig vil han kunne peke på at endelig begynner de å bli ganske konkrete i sine planer og handlinger.