-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Chrysler overrasker igjen, negativt
Det var ganske mange uttrykk som dukket opp da Daimlerchrysler kunne fortelle at Chrysler-delen var på full fart mot et tap på 1,2 milliarder dollars i annet kvartal. Sjokkert og målløs var noe av det forsiktigere meglere brukte for å beskrive sin reaksjon.
Det hjalp altså ikke at Dieter Zetsche kunne fortelle telegrambyråene at dette tilbakeslaget var midlertidig, at det ikke ville medføre nye oppsigelser og at Chrysler fremdeles regner med å avslutte året på den svarte siden av boken.
Det har vært et par ugreie meldinger derfra i det siste, salgstall er en ting, kjappe avganger av toppsjefer og lekke lokk på nye fabrikk-planer sammen med masse pikante bakgrunninformasjoner fra Kerkorian-saken som fremdeles er under forberedelse, er en helt annen type signaler. Det er akkurat nå litt vanskelig å tro på en lysende fremtid for denne delen av gruppen.
Chrysler har et problem i forhold til GM og Ford. Alle produsentene senker i realiteten verdien både på bilene som står ute hos forhandlerne, og de bilene som kommer inn etter avsluttede leasing/leie-avtaler, ved at alle nye biler nå selges med enorme incentiver (for US-biler ligger fordelene nå på mer enn 3000 dollars pr. bil) Men det later til at Ford og GM til en viss grad har kompensert denne utgiften ved å få folk til å kjøpe dyrere biler, med masse ekstrautstyr der marginene er intakte. Chrysler har ikke en så rik mix at de kan profitere på det. Derfor er de mye mer utsatt for den bildeflasjonen som nå merkes. Et annet problem er at Chryslers bruktbil-operasjon på langt nær er like godt bygd ut som GMs eller Fords.
Selv om dette er et lokalt US-problem, sier det seg selv at dette går ut over hele Daimlerchrysler som igjen har problemer med å høres troverdige ut når de snakker om økonomiske utsikter og fremtiden generelt. Budskapet har jo vært ganske massivt på at nå går det den rette veien. Da tåler de ikke mange av disse, uansett hvor rasjonelt tilbakeslaget blir forklart.
De virkelig kyniske av oss synes kanskje at 1,2 milliarder ikke er så meget. Det er for tiden 500.000 usolgte biler hos Chryslers forhandlere og underveis fra fabrikkene, og et minst like stort antall brukte biler er på vei tilbake fra kundene. At en million biler bare er skrevet ned med litt over 1000 dollars pr. bil er enten ganske lovende, eller så skyver man problemer under teppet.