-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PSA: Ikke noe Smart-samarbeid
Etter den storslåtte lanseringen av Toyota/Citroën/Peugeot trillingene i Geneve, går nå PSA ut og sier klart fra at det ikke er aktuelt med nye samarbeidsprosjekter med noen for tiden. Utgangspunktet var rykter om Smart-fellesskap.
Skal man dømme etter den store lanseringen, dagen før pressedagen i Geneve, er det en gjensidig fransk/japansk entusiasme for 107/C1/Aygo-prosjektet. Den felles 50/50 fabrikken i Kolin i Tsjekkia er nå i full produksjon, etter å ha vært ikke noe i 2001, og samarbeids-selskapets president, Masatake Enomot, er så begeistret at han formelt har tatt Kolin som sitt mellomnavn!
På utstillingen så det definitivt ut som det var Toyota som hadde overtaket i dette prosjektet. De hadde en rekke spesialutgaver på sin stand, og lagde et kjempeshow av den, mens både Citroën og Peugeot var atskillig mer nøkterne. Men faktum er nå allikevel at Toyota skal ta hånd om 100.000 av de bilene som triller ut fra fabrikken mens PSA skal fordele 200.000 mellom Citroën og Peugeot. Og selv om Toyota er den eneste av de tre som har formulert en importstrategi i Norge for dette året, er ikke det tilfelle på andre markeder. Noen steder er sågar Citroën først ute av de tre.
For franskmennene er dette selvfølgelig en spennende prosess, de får for eksempel første hånds kunnskap om Toyota Production System, selv om bilen i seg selv er såpass enkel og inneholder såpass få deler, at Toyota sikkert ikke har behøvd å åpne alle bøkene sine for kompanjongene. Den type risker har japanerne aversjon mot å ta.
Og dessuten, føyer PSAs Gilles Michel, sjef for bl.a. innkjøp og plattform-konstruksjon, til at i Kolin ble det slett ikke 100 prosent Toyota-metode. Vi kunne vise dem mange gode eksempler, som ble fulgt, både når det gjelder organisasjonen av skiftene og en del av de tekniske innretningene ved samlebåndet. Faktisk tror jeg ikke denne erfaringen kommer til å endre måten vi bygger biler på, sa han.
Men så, i kjølvannet på denne presentasjonen, dukket igjen spørsmålet om et samarbeide med Smart opp. Det kan jeg slett ikke forestille meg nå, svarte Jean-Martin Folz, PSAs konsernsjef da han ble spurt, selv om han føyde til at det hadde vært en viss interesse fra Stuttgart for å få kjøpt en del chassiskomponenter fra PSA til Forfour – men det tilhører allerede en fjern fortid.
Og etter å ha listet opp de eksisterende samarbeidsprosjektene: diesel med Ford-gruppen, V6 bensin med Renault, små bensinmotorer med BMW, SUV med Mitsubishi og småbiler med Toyota tilføyde Folz at for tiden har vi ingen prosjekter under utvikling som vi trenger partnere for å gjennomføre.
Dermed ga han også PSAs pragmatiske oppskrift: først prosjektet, så kan du finne partner.
Han forteller at i løpet av inneværende år, fra midten av i fjor til midten av i år, skal PSA lansere ti nye modeller, det tilsvarer til sammen 1 millioner enheter, og siden hver av disse nå produseres på 72 timer, i stedet for fjorårssnittet på 78, finner han mange av de 600 millioner Euro han skal spare i år, her. I fjor var også sparemålet 600 mill – det endte med imponerende 640.
Avslutningen hans ga også litt beskjed om hva vi kan vente i Norge. Han ble spurt om en eventuell posisjonering på det amerikanske markedet igjen og hvorvidt det var betinget av samarbeid med andre. Vi samarbeider gjerne på utvikling, produksjon og innkjøp svarte han, men når det gjelder salg og distribusjon samarbeider vi ikke med noen. Der samarbeider ikke en gang Citroën og Peugeot.