-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rekord-salg i Korea
Fremdeles er en av de vesentlige styrkene til koreanske bilfabrikker at hjemmemarkedet er så solid. Med et hjemmemarkedet som tar det som tilbys til de priser som forlanges, er en vesentlig større i en ekspansjonsfase. I fjor solgte de flere biler enn noensinne i Sør Korea.
Men for 2003 er utsiktene dystrere. Skattefordelene er for lengst fjernet og nå er det mange tegn som tyder på at regjerningen må ta et tak for å få kontroll med den enorme private gjelden – mengder av disse bilene har vært kjøpt på avbetaling eller ved hjelp av lån.
Noe samlet anslag for markedets størrelse i år foreligger ikke, men det er mange dystre uttalelser å lese i lokale medier akkurat nå. Eksporttallene fra i fjor er heller ikke egnet til å trøste meget. Bare Hyundai økte eksporten, med 16 prosent til 928.000 biler. Både Kias og selvfølgelig Daewoos eksport sank, og det så kraftig at eksporten totalt ikke økte med mer enn 0,6 prosent.
Et underlig trekk ved Koreas bilbransje er at det nesten ikke selges flere brukte enn nye biler. De endelige tallene er ikke klare men det er klart at rekorden fra 2001 på 1,82 millioner eierskifter kommer til å bli slått. Det er også en omfattende eksport av brukte biler fra Sør-Korea. Bilene går til mindre utviklede markeder i Asia og dette har vist seg å være en virkelig vekstbransje.
I 1992 ble det eksportert 3.200 brukte biler derfra, litt over 20.000 i 1995, så ramlet det til under 10.000 året etter og siden det har veksten vært formidabel. 110.000 i 2001 og allerede i november i fjor var man oppe i 112.000 så der blir det også ny rekord.
Men om dette er noe uttrykk for suksess i en aller annen retning er vel vanskelig å si.