-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
GM mener alvor med Daewoo
Når man investerer 1,5 milliarder dollars i noe, tyder ting på at dette noe mener man alvor med. Produksjonsutstyr, motorfabrikk og 1000 nye arbeidsplasser er det GM snakker om i forbindelse med Daewoo for de neste årene.
Derfor må det bygges nye fabrikker og gamle fabrikker må overhales, og selv om GM har endel kompetanse og noen konstruksjoner de bare kan flytte på, blir det nok også nødvendig med noen kroner til produktutvikling. 500 av de 1500 millionene skal gå til dette arbeidet.
Halvannen milliard dollars er det Generalen derfor legger i potten. Å øke produksjonen er heller ikke gratis, og på dette området er konsernet aggressivt. I fjor eksporterte Daewoo 443.000 biler, nesten det dobbelte av 2002-tallet. I år regner man med at 800.000 biler skal skipes ut. Alt dette betyr at man kan regne med 1.000 nye arbeidsplasser på ganske kort tid.
Men alt dette betyr ikke at rosa er den dominerende bakgrunnsfargen. Det er faktisk et par mørkerøde faresignaler som blinker også. Det ene går på nyansettelser. Da GM overtok Daewoo måtte 2.000 arbeidere forlate jobbene sine. 700 av dem er allerede hentet tilbake, men det er slett ikke sikkert at de neste 1000 kommer fra den gruppen. Ting tyder på at GM godt kan tenke seg å vanne ut de militante fagforeningene litt.
Det andre går på lønninger. GM-Daewoo lønningene er de laveste i koreansk bilindustri. Og det var med i avtalen med fagforeningene da GM tok over i 2002, men det var også med at lønningene skulle opp på et bilindustrisnittnivå i løpet av tre år. Riktignok har lønningene økt med 10-15 prosent allerede, men nå begynner noen foreninger å antyde at akkurat den delen av utviklingen går litt tregt.
Det tredje problemet gjelder en annen fabrikk i Inchon-distriktet som ble skilt ut da GM overtok Daewoo for nesten to år siden. Den fabrikken administrerers nå av Daewoo Motors Inchon Ltd. som ikke har noe med GM å gjøre, bortsett fra at den bygger biler som kjøpes av GM-Daewoo. Daewoo har imidlertid lovet å kjøpe den tilbake til gruppen dersom den møter spesifiserte produksjonsmål, uten streiker, til år 2008. Klarere signaler om denne fabrikkens fremtid, om ansettelser og om utviklingen av lønningene begynner nå å bli klare foreningskrav. Det er ingen nå som ser bort fra at det kan bli en konfrontasjon eller to i løpet av sommeren.
Ellers benytter GM seg av sine USA-salgstricks på hjemmemarkedet i Korea også, bare at her er de ganget opp med fem. Tilbudet er for det første minus 1 prosent rente i finansiering, og en konkurranse gir en rekke mennesker en gevinst som heter 1-års testkjøring, der du bare betaler de variable kostnadene selv.