-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kerkorian skriver GM-resept
Detroit utstillingen er mer enn fantastiske entreer og masse krom. Den er for eksempel også åsted for en samling av noe så gravalvorlig som Society of Automotive Analysts. Da de besøkte GM, slapp Kirk Kerkorians mann til med sin oppskrift på overlevelse. Selg Saab var et av rådene.
Vi har fulgt mangemilliardær Kirk Kerkorians (bildet) tilnærmelser mot GM det siste halvåret. Også grepet like før jul der han reduserte investeringen sin fra 9,9 prosent til 7,8 prosent, og tapte en del hundre millioner dollar på det.
Nå sendte han sin høyre hånd, Jerome York, tidligere toppmann hos Chrysler den gang Kerkorian herjet der og tjente et par milliarder på det, for å snakke til SAA. Disse folkene er ganske viktige, det er de som gir folk aksjeråd når det er snakk om investering i bil. Og de lar seg ikke lett forføre av noen kilometer med krom.
Det var rimelig å anta at York og Kerkorian var ganske mugne på GM, og kanskje ikke syntes Generalen var det hyggeligste gutten i gata.
Men tonen foran Yorks presentasjon for analytikerne var meget jovial. Han spøkte og lo med GMs helt ferske økonomisjef, Fritz Henderson – rett fra Europa.
Utgangspunktet hans var at akkurat nå brenner GM 24 millioner i kontante dollar hver dag, det betyr at de er blakke om 1000 dager hvis dette fortsetter. Derfor ikke bare haster alle tiltak, det haster også veldig å gi hele samfunnet, de ansatte, omgivelsene og myndighetene en klar følelse av at ledelsen skjønner at det haster. Utad har man fremdeles følelsen av at stemningen er ganske laid-back, antydet han.
GM må sette opp en rekke finansielle og markedsandelmessige mål, som de hele tiden kan kontrollere seg mot, slik Nissan gjorde da de var gjennom sin vellykkede snuoperasjon.
Alle må ned i lønn. Styremedlemmer, sjefer på alle nivåer og også de timebetalte, selv om han der antydet at han snakket mindre enn ti prosent for dem. Han var i det hele tatt meget omhyggelig med ikke å komme med noe som fagforeningene kunne oppfatte som provokasjoner.
Så kunne GM kvitte seg med Saab og Hummer, sa han, og redusere modellinjene fra de merkene som da var tilbake.
Start også med et helt hvitt ark, ba han om, slik at ingen deler av det store konsernet skal være hellig.
Men han skrøt av Rick Wagoner, GM-sjefen, og han hadde tro på GMs nye modeller.
Så er det man spør seg da: hva er det Kerkorian prøver her: beskytte sine 7,8 prosent, legge opp til et nytt raid, eller holde aksjeprisen oppe inntil han får solgt resten?
GMs folk valgte å være positive: Jeg er i krisemodus, sa Henderson etterpå, og det er faktisk masse av det han sa i dag jeg ikke kunne sagt bedre selv.