-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fiat/GM er halvskilt
Siden det ikke ble full skilsmisse slapp GM billigere unna. 1,55 milliarder Euro blir overført til Fiat for at GM skal slippe å oppfylle en avtale om at de må overta hele det italienske bilkonsernet.
Nå er endelig avtalen klar. Fiat får de ti prosentene som GM fremdeles eier i det italienske konsernet, pluss 1,55 milliarder Euro. Muligens er denne summen såpass beskjeden at Generalen tåler den uten at kredittverdigheten jekkes ned et hakk igjen. Og aksjepakken koster dem ingen ting, den ble skrevet ned til null i høst. Dermed rives kontrakten om planlagt ekteskap, den såkalte put option, i filler.
Men det betyr ikke at samarbeidet mellom de to opphører. GM skal fortsette å bruke Fiats dieselteknologi, og skal fortsatt eie 50% av fabrikken i Bielsko-Biala (Polen) der det produseres dieselmotorer.
Dessuten, og dette er ganske gledelig, begge vil fortsette å jobbe med felles plattformer, i hvert fall de eksisterende programmene. Og Fiat vil fortsette å hjelpe GM med utvikling av motorteknologi. Men når det gjelder de felles-funksjonene som har eksistert en stund, og som later til å ha gått som smurt, innkjøp eller power-train utvikling, skal de avvikles.
Kynikere slår selvfølgelig fast at nå er alt klart for at Toyota kan begynne å snuse på en italiensk partner. Den har det som Toyota trenger akkurat nå, produksjonskapasitet i Europa. Og, bare spør aksjonærene, den er tilgjengelig.