-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fiats fjerde sjef på 38 måneder
Det begynner å få et lite preg av opera dette her. Dagen etter at Fiat på mesterlig vis hadde klart å skru GM for nesten 2 milliarder dollar, overtok sjefen for Fiat-gruppen, Sergio Marchionne (bildet) også kontrollen for Fiat Auto. Herbert Demel, han ble hentet til den jobben i oktober 2003, må vandre.
En ting er helt klart, Fiats mange kreditorer applauderer ikke dette grepet. Demel er en bilindustri-veteran med en solid Bosch-, VW- og Magna Steyr-bakgrunn. Marchionne er ikke det, han er sakfører og svært fremmed for bil.
Hvilke nye grep som skal tas i nærmeste fremtid er ikke sagt, men fremdeles later det til at Agnelli-slekten skal forseres frem i styreformannroller allerede denne våren, minst et år før opprinnelig planlagt. 4 stk. Chief Executive Officer på 38 måneder forteller ikke akkurat om et stø kurs det heller.
Marchionne har vært ganske klar i sine uttalelser tidligere også. Han har syntes Fiat Autos snuoperasjon har gått seinere enn han hadde ønsket (de tapte 1,3 milliarder i 2003 og ventes å tape 1 milliard i fjor) og at han synes Fiat Auto har en alt for byråkratisk overbygging. Vi får se om han er i stand til å gjøre noe med det.
Men noen spennende elementer ligger i kortene. Mellom GM-avtalen og Demel-avgangen klarte også Fiat å kjøpe Maserati ut av Ferrari. Det gir strakts utsikt til to spennende scenarier. At Ferrari går på børs, mens det ennå skinner noe mytisk rundt merket. Den operasjonen vil med andre ord kunne bringe inn mange penger.
Punkt to er at i spissen for Maserati sitter Martin Leach. En glimrende bilmann, ex-Ford før han fikk sparken i fjor høst, meget urettmessig hevder han i en solid arbeidsrettssak mot sin tidligere arbeidsgiver. Han vil kunne bli en utmerket femte Fiat-sjef og burde kunne ha muligheter til å vare litt lenger enn de ca 9 månedene som har vært gjennomsnitt den siste tiden.