-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Spennende dager for Fiats eiere
For å ta det greie først: Fiat (gruppen) nådde målet om break even på drift i 2004. Bil gikk riktignok i forholdsvis rødt. Men så begynner Wild West: I dag venter man at Fiat vil si at de erklærer put-avtalen med GM ugyldig. Spørsmålet er: hvor meget vil GM betale for en grisete skilsmisse?
Det man nå krangler over er den såkalt put option som også ble utformet da. Og hvorfor Smith ville ha med den er det mange GM-aksjonærer som spør om i dag. Den sa at dersom Fiat ønsket det en gang etter 24. januar 2005, skulle GM overta de resterende 80 prosent av Fiat Auto.
Nå er riktignok de 20% av Fiat som amerikanerne overtok for fem år siden etter hvert utvannet til 10% og deler av den finansielle delen av Fiat er solgt ut underveis. Dette har gjort at GM har påstått, ikke spesielt overbevisende, at puten ikke er gyldig lenger. Fiats fremhever at GM var med på det hele, og at de godt kunne har vært med på kapitalinnsprøytningene dersom de ville.
Samtalene om dette begynte for alvor å toppe seg i desember, med begge selskapenes ledere i møter på hemmelige steder over halve kloden, og en usedvanlig selvsikker Fiat-sjef, Sergio Marchionne som stadig er hørt mumlende at GMs argumenter klarer ikke å holde seg på beina.
Allerede i midten av desember antydet Il Sole 24 Ore, Italias store finansavis, at Fiat hadde bedt om 3 milliarder dollars for å kjøpe seg ut av avtalen. Alle var enig om at dette var i meste laget, men som inngangsforslag var det ikke usannsynlig. Samtidig skal GM ha tilbudt 500 millioner. En forskjell på 2,5 milliarder er i meste laget derfor ba GM om megling.
Partene ble enige om en 30 dagers periode som skulle brukes til gjennomganger og forhandlinger, dels med rettslig hjelp. Et av de siste møtene mellom de to sjefene fant åpenbart sted under bilutstillingen i Detroit. Deadline ble forskjøvet først et par dager, og så sa Fiat at de ikke ville ta noen grep før meglingen ble avsluttet den 1. februar.
Fiat-aksjene har økt jevnt og trutt de siste dagene, hvilket sier sitt om hva markedet tror om resultatet. Og europeisk presse antyder nå at GM er klar til å betale mellom 1,5 og 2 milliarder dollars for å komme ut av et brutt ekteskapsløfte. Amerikanske aviser er ikke fullt så sikre, og antyder at fremdeles kan Generalen ta hele greia til retten. Det vil i det minste bety at det tar mange år før de må betale ut. Det er for eksempel stor fare for at GM vil få sin kredittvurdering redusert til ren junk hvis det blir snakk om den type kontantstrøm ut nå.
GM betalte 2,5 milliarder dollars for sine 20% for 5 år siden. Nye 1,5 nå, - det blir ganske mange penger for nesten ikkeno