-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Supermann
Hvordan får de det til? Sover ikke. Røyker 60 om dagen. Frem og tilbake over Atlanteren, non stop. Opp som troll-i-eske med overraskende finter. Og hele tiden klar som en fjellbekk og skarp som et japansk samurai-sverd.
Det er selvfølgelig Sergio Marchionne jeg tenker på.
Mandag hadde Lancia introduksjon av den nye Ypsilon for italiensk presse. Rekord-oppmøte, alle ventet at Fiat-sjef Marchionne skulle være der og fortelle siste nytt.
Man regnet nemlig med store nyheter, i forrige uke hadde han forhandlet store kreditter fra banker og andre investorer på til sammen 7,5 milliarder dollar. Slike penger bør jo brukes til noe.
Men ingen Marchionne.
Tirsdag skulle den samme bilen introduseres for pressen fra de europeiske land som selger Lancia – pluss BIL fra Norge – og da kom han. Noen må ha tipset noen, for det fullstendige kaos oppsto, hovedsakelig på italiensk.
Dagen før hadde han nemlig sensasjonelt tilbakebetalt lånet som den amerikanske og canadiske regjeringen hadde gitt for å redde Chrysler for to år siden. Seks år før planen.
Og samtidig kjøpte han seg opp fra de 30 prosent italienerne eide i Chrysler, til 46 prosent. Og han sa at han regnet med at de ville eie 51 prosent før fjerde kvartal var avsluttet.
Så der stilte han, og John Elkann, Fiat-arving og styreformann med stolte, schvære buttons. Elkanns på en korrekt dressjakke, Marchionnes var festet på hans merkevare, en mørk blå rundhalset genser.
Paid, 24 May 2011 sto det.
Det det også kunne stått, var at dette sparte konsernet for 300 millioner dollar per år i finansielle utgifter.
Regjeringslånet betalte de nemlig 12 prosent for – noe Marchionne kalte en ”schyster-rente” (noe han senere ba om unnskyldning for) mens den ferske private kreditten er priset til 6 prosent.
Ikke rørende billig, men det sier litt om hvilken tro finansmarkedet har på at dette skal gå bra.
De to hovedpersonene fikk fri en kort stund for å posere ved den nye bilen, deretter satt de ved siden av hverandre under presentasjonen og hvisket ivrig sammen mens Marchionne tygget tyggis mer innbitt enn noen av jentene på ”Siste kveld med gjengen”.
Så jeg måtte spørre ham etterpå om han virkelig hadde sluttet å røyke. ”Jeg vil ikke love deg noe” var svaret.
Og så var sirkuset i gang igjen.
Superstjerner.
Også med litt sans for blomstrende uttrykk.
I et brev Marchionne sendte alle Fiat/Chrysler-ansatte i går, sammenlignet han denne operasjonen med et kunstverk:
” As a painter will tell you”, skrev han, “every painting – even the greatest masterpiece – begins with splashes of color on a canvas. Giving life to a piece of art, is much more a question of inspiration, passion and vision, than just technical skill.
“The Fiat-Chrysler alliance is still in its infancy. Most of the paint is still on the palette and we still have much work ahead of us.”
Men det blir stadig mer sannsynlig at han får det hele i boks.