-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nå starter oppsplittingen
De store bilkonsernene har mengder av skjulte reserver. Nå brukes blant annet Mazda og Suzuki for å skaffe kontanter.
Selv med en viss likviditet merkes det når du har brent av henholdsvis 7,7 og 6,9 milliarder dollar i tredje kvartal, slik Ford og GM gjorde. Da begynner du å se at du nærmer deg bunnen i pengebingen.
Mens de venter på en snill administrasjon som er litt veikere enn industrien i det innsatsfylte pokerspillet som skjer nå, må det tilføres litt kapital slik at driften kan holdes i gang. Og det har både GM og Ford ordnet de siste dagene, på akkurat samme måte.
GM har sett gjennom sine eiendeler og har funnet ut at siden de eier under 20 prosent av Suzuki nå, spiller det ikke noen rolle om de selger unna litt mer. Samarbeidsprosjektene kan og skal jo fortsette i samme tempo allikevel. Så dermed lar de sine svært så solvente kolleger i Japan overta litt over 3 prosent i selskapet for 187,5 millioner dollar.
Med et tap på 2,5 milliarder i 3. kvartal monner det jo ikke så mye, men det er nok til å gi et nødvendig pusterom.
Ford har gått akkurat samme veien, først og fremst på den måten at de ikke har solgt svensken sin. Derimot har de henvendt seg til sine kontantsterke japanske forbindelser, som mer enn gjerne kjøper deler av seg selv tilbake.
Her er det snakk om mer, både større andel og flere penger. Ford selger 20 prosent av Mazda tilbake for 540 millioner dollar. Det betyr at de nå bare har 13 prosent av japaneren i egen aksjeportefølje. Men også her blir det sagt at alle samarbeidsavtaler, blant annet en omfattende plattformdeling, skal fortsette som før.
Mazda-salg har det vært spekulert i før. Det er bare halvannen måned siden det ble lekt med tanken. Da hadde Mazda en børsverdi på 3,3 milliarder Euro. Hadde Ford gjennomført denne handelen da, hadde de sittet der med mer enn 800 millioner dollar. På en måned er verdien sunket til 2,2 milliarder euro!