-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
$ 440 mill for GM i Q3: for lite!
Når GM forteller om et resultat på 400 millioner dollars i tredje resultat, eller 78 cent pr aksje, er det i den laveste enden av hva analytikerne regnet med. Og virkeligheten er dessverre slik at plikt én for et børsnotert selskap er å tjene penger for aksjonærene.
SAABs historie er typisk. I mer enn ti år har verdens største bilprodusent eid den lille svensken, hvis eneste virkelige tradisjon er å ikke tjene penger. Aktivt har GM klart å opprettholde den tradisjonen, tilsynelatende var de lykkelige for å kunne subsidiere en liten juvel, slik at de hadde noe tilsvarende Fords Jaguar. Plutselig er det imidlertid slutt på å leke SAAB.
Akkurat som GM i Europa. Blått lys har brent i mange år, GM-toppene har selv innsett det og forklart at nå skal de ta grep og få rettet opp det hele. Plan Olympia var det siste – det er mulig den har vært tydelig på innsiden av organisasjonen, på utsiden har den vært svært utydelig. Men overoptimistiske GM Europe- og Opel-topper har fortalt at i år skal vi komme med svarte tall. Ikke minst skulle det bli overskudd i 2004. Bare i tredje kvartal rant det ut 236 millioner dollar av Europa-kassen.
De blåhårede Florida-enkene har problemer med å forstå slikt.
Så etter at GM har forsøkt å få skikk på Europa i hvert fall i ti år, og arbeidet ganske hardt, men i alt for mange forskjellige retninger med det, skriver nå amerikansk finanspresse at endelig har GM tatt de første grep for å gjenskape fortjeneste i Europa ved å fjerne 12.000 arbeidsplasser.
Men å fjerne 20% av Europa-arbeidsstokken, noe som vil spare inn 600 millioner dollar pr år, vil allikevel ikke være nok til å få systemet i pluss, slik bildet er nå. Og selskapet kan overhodet ikke antyde når det vil være i stand til å bytte til svart etter fem år med kontinuerlig rødt blekk.
Hva man imidlertid også må se på er de positive elementene. For det første er 440 millioners resultatet høyere enn for tilsvarende periode i fjor, da endte det på 425 mill. Netto inntektene økte med 3,5 prosent i perioden, og man økte markedsandelen over hele kloden. Også i Europa, der den steg med 0,5 prosentenheter.