-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Generalen tilbake til første
GM, som vel fremdeles i større grad heter Government Motors enn General Motors, er på vei tilbake til førsteplassen blant verdens bilprodusenter. Hva nå poenget er med det.
Kan noen fortelle meg poenget med å være nummer én? Da må man se seg mer tilbake over skulderen for å se hvem som er klar til å ta deg igjen, enn fremover. Og som nummer én – hva har du egentlig å strekke deg etter da, bortsett fra noen klosset formulerte ”visjoner”.
Genera Motors var lenge verdens største bilprodusent. Men i fjor solgte Toyota 8,42 millioner biler over hele verden, 50.000 flere enn generalen, viser fintellingen.
Nå er det imidlertid ting som tyder på at naturkatastrofen i Japan vil gjøre at Toyota sakker akterut igjen, nok til at GM igjen overtar første.
Men samtidig har Volkswagen ved flere anledninger sagt at senest innen 2018, skal de være på førsteplass i verden – og (selv om det har de ikke presisert) den posisjonen skal de holde i evig tid.
Nesten evig i hvert fall. Men de har et stykke igjen, i fjor endte de på totalt 7,28 millioner enheter.
Hvem bryr seg?
Det er da meget viktigere at GM kan komme og fortelle at i første kvartal i år, tjente de 3,2 milliarder dollar netto.
Riktignok føyde GM-sjefen, Dan Akerson, til at ”det er enklest å si at resultatet endte som planlagt” og beskjedent tilføye at en del av de tre-pluss-litt-til milliardene kom fra ekstraordinære innslag, som salg av aksjeposter i Delphi og at de kvittet seg med Ally Financial.
Virkeligheten er allikevel at selskapet, som man måtte bruke skattepenger på å redde fra det totale havari, har tjent penger nå fem kvartaler på rad, at det siste kvartalets drift endte på 2 milliarder i pluss, opp fra 1,7 for et år siden, og at det ikke bare var Kina som gikk bra, men at for eksempel Europa nå gikk i null, etter et tap på 600 millioner dollars for et år siden.
Med andre ord, man kan godt slå seg på brystet.
På den annen side må Toyota nå offentlig be om å bli kompensert for den ekstremt sterke yen’en. Valutaen alene har kuttet 3,6 milliarder dollars fra nettogevinsten i siste forretningsår. Toyota sier at ”vi er på grensen til å kunne produsere mer i Japan”.
Jordskjelvet traff Japan bare tre uker før Toyotas regnskapsår skulle avsluttes. På den korte tiden mistet de en global produksjon på 170.000 biler, og de sier at mer enn en milliard dollar forsvant fra bunnlinjen.
Da er det ikke mye hjelp i å være regjerende verdensmester.
Men egentlig er vel ikke førsteplassen noe disse tre behøver å diskutere. Der man virkelig kan lese resultater, ikke så langt fra bunnlinjen - det tallet som heter nettomargin, er kappløpet for lengst avgjort.
I fjor gikk VW-gruppen i mål der på 5,4 prosent, andreplassen ble erobret av Generalen med 4,6 og Toyota endte på tredje, med 2,5 prosent.